Det första beviset om skyddad yrkestitel har skickats in

Hälso- och sjukvård

Elin Pira jobbar som undersköterska på Akut stroke och neurologiavdelningen på sjukhuset i Västerås och är den första medarbetaren att skicka in ett bevis om skyddad yrkestitel för undersköterska. Socialstyrelsen öppnade ansökan den 1 juli.

Elin Pira har jobbat som undersköterska i två och ett halvt år, varav det senaste året har varit på Akut stroke och Neurologiavdelningen.

”Det är ett yrke jag verkligen brinner för. Jag älskar att jobba med människor och hjälpa dom som behöver vård på olika sätt. Glädjen i att få människor att må bra, känna tacksamhet och känna att man gör skillnad i någons liv. Jag valde detta yrke eftersom jag vill hjälpa andra individer, att finnas där för dom som behöver och att göra skillnad i någons liv", berättar Elin Pira, undersköterska.

"Att varje dag känna att det man gör betyder mycket för någon. Självklart finns det dagar som är tuffare än andra, men att sprida sin positivitet och glädje till andra personer är något jag vet att jag lyckas med, minst några gånger om dagen och vet att det betyder mycket för en annan. Att få en annan att känna att man verkligen bryr sig genuint", fortsätter Elin Pira, undersköterska.

Elin tycker att den skyddade yrkestiteln för undersköterskor är viktig och tror att den kommer att skapa mer trygghet för patienter, anhöriga och andra.

”Det visar att man har den kompetens som behövs för att få kalla sig undersköterska. Bättre säkerhet, kvalitet och trygghet!” säger Elin Pira, undersköterska.

Undersköterska står i en korridor. I bakgrunden syns vårdpersonal.
Elin Pira, undersköterska.

Den skyddade yrkestiteln hjälper till att säkerställa att hälso- och sjukvårdens medarbetare har rätt formell kompetens i sitt yrke. För dig som är undersköterska är det dessutom ett bevis på din kompetens och det kommer hjälpa dig i din professionella utveckling.

Medarbetare som inkommer med bevis kommer att få en engångsjustering på sin grundlön med 400kr och får fortsatt kalla sig undersköterska. Undersköterska blir skyddad yrkestitel - Region Västmanland (regionvastmanland.se)

Om du inte redan har ansökt kan du göra det på Socialstyrelsens webbsida