Bättre samarbete och tidsbesparing med digital meny och måltidsbeställning

Hälso- och sjukvård

Breddinförandet av digital meny och måltidsbeställning slutfördes under juni och idag gör alla vårdavdelningar sina beställningar via det digitala verktyget, DMM. DMM gör det möjligt för både patient och personal att se menyn och beställa mat, samtidigt som det sparar tid och underlättar samarbetet.

När projektet fortfarande befann sig i pilotfasen uppskattade vårdpersonalen att de sparade ungefär två timmar per vecka genom att minska tiden för att hjälpa till med beställningar. Personalen i avdelningsköken upplevde också att det var enklare att planera uppvärmning av måltider och göra översyner av dukningslistan.

–DMM ger oss fördelen att visa vilka rätter som finns tillgängliga i lager, vilket sparar tid genom att undvika beställningar av maträtter som är slut för dagen. Samarbetet har också underlättats eftersom vi inte längre behöver tolka handskrivna beställningar som varit svåra att tyda. Det har helt försvunnit i och med DMM, säger Christine Jirving, verksamhetschef Kost.

Under pilotfasen beställde cirka 20 procent av patienterna på egen hand. Efter breddinförandet har ingen officiell mätning gjorts ännu, men förhoppningen är att andelen självbeställningar kommer att öka.

–Vår förhoppning är att det ska fortsätta öka för att ge patienten möjligheten att anpassa måltiderna efter deras behov och att de själva också ska kunna påverka serveringstiden, säger Christine Jirving, verksamhetschef Kost.

Från och med oktober kommer Region Västmanland att helt överge pappersmenyn och endast använda det digitala verktyget.

Fakta

Digital meny och måltidsbeställning har utvecklats av Kost, vårdavdelningar och Samlad Service i samverkan för att få en lösning som ska vara lätt och smidig att använda och underlätta i arbetet med att se till att patienten får bra och näringsriktiga måltider.

Med digital meny och måltidsbeställning kan både patienten och personal se menyn. Patienter som vill kan beställa sin lunch och middag själv via sin mobil. För de patienter som inte vill eller kan beställa själva hjälper personalen till via avdelningens iPad. Information om innehåll och näringsinnehåll finns lättillgängligt för alla och näringsinnehållet på det patienten serveras kommer med på dukningskvittot. Personal i avdelningsköket får en sammanställning av alla måltider som ska serveras och lagret justeras automatiskt när måltiderna markeras som dukade.