Avtal har tecknats med OneMed som ny leverantör av förbrukningsmaterial

Regionövergripande Chefsnytt

Avtal har tecknats med OneMed som ny leverantör av förbrukningsmaterial till Region Västmanland samt regionerna Dalarna, Sörmland, Uppsala och Örebro. Avtalet gäller från och med 1 oktober 2023 och införandet kommer att ske i två steg.

– För att säkra en bra övergång till den nya leverantören kommer det ske ett införande i två steg. Vi arbetar sedan flera månader tillsammans med leverantören för att förbereda införandet och därmed säkerställa att verksamheterna har tillgång till material i samband med avtalsstarten i höst, säger Kristina Fahlström verksamhetschef Regionservice.

OneMed kommer att börja med leveranser till Region Sörmland från den 1 oktober och den 1 november börjar leveranserna till övriga regioner. Den 1–31 oktober kommer Apotekstjänst att fortsätta leverera till alla regioner utom Sörmland.

Säkrar upp att det finns lager

Förberedelser och tester har pågått både hos leverantören och regionerna
Den successiva starten samt att Apotekstjänst har beredskap med fullt lager och all personal under oktober och november är en försäkring mot eventuella leveransstörningar. Detta är en extra säkerhetsåtgärd vid övergången och innebär i praktiken att Varuförsörjningen har dubbla leverantörer under två månader.

Innebär inga stora förändringar

Bytet av tredjepartsleverantör kommer inte att innebära några stora förändringar för dem som beställer förbrukningsmaterial. Beställningarna görs som idag via Agresso och det sker inga förändringar i sortimentet, utan det är samma varor och material som kommer att beställas och levereras.

Kontaktpersoner:

• Kristina Fahlström, verksamhetschef Regionservice