Avgrävd kabel orsakade strömavbrott på sjukhuset

Regionövergripande

En elkabel grävdes av vid arbetsplatsen kring det nya sjukhuset samtidigt som ett planerat reservkraftsprov utfördes. När provet sedan avslutades så märker man att kraften inte fungerar. Elkabeln lagades under dagen. Sedan 17.20 är normal strömförsörjning tillbaka.

– När provet sedan avslutades så märker man att kraften inte fungerar. Succesivt startade reservkraften upp igen, men det har lett till stora störningar säger Jonas Ekström områdeschef nära vård och biträdande Hälso- och sjukvårdsdirektör.

Sjukhuset drivs på normalkraft igen och att det har varit så sedan 10-tiden på tisdagen. Under det pågående avbrottet fick patienter som kommit för planerade undersökningar och besök skickas hem.

Det här kommer att påverka vår verksamhet under dagen då vissa operationer kommer behöva ställas in. Reparationsarbetet med den kapade elkabeln beräknas pågå till 18.00.

Elförsörjningen till delar av sjukhuset är mer sårbar under reparationsarbetet, vilket gör att vi kommer tvingas ställa in viss verksamhet. Vi kommer att utreda närmare hur det här kunde inträffa och vilka konsekvenser det har fått för vården.