Annika Tjernström blir ny HR-direktör i regionen

Regionövergripande Chefsnytt

Den 12 augusti blir Annika Tjernström ny HR-direktör i Region Västmanland. Hon efterträder Therese Deutsch som valt att börja i Region Örebro län.

Efter en magisterexamen inom personal- och arbetslivsvetenskap har Annika Tjernström arbetat med HR och ledarskap i många roller och organisationer – närmast som generalsekreterare i Svenska ridsportförbundet. Innan dess har hon bland annat varit HR-direktör i Eskilstuna kommun samt chef för externa relationer vid dåvarande Mälardalens högskola. Dessutom har hon erfarenhet av att arbeta med HR-frågor i sjukvården, inom dåvarande Kalmar läns landsting.

– Annika Tjernström har en bred erfarenhet inom HR-området men också från andra områden, vilket jag tror kan ge ett bredare perspektiv i regionledningen. Regionen har redan idag stora utmaningar och vi behöver tänka nytt, exempelvis inom kompetensförsörjningen, säger Maria Linder, regiondirektör.

"Ett viktigt uppdrag"

Annika Tjernström börjar sitt uppdrag den 12 augusti, och Carina Hallström är tillförordnad HR-direktör med start den 1 juni – då Therese Deutsch slutar.

– Att verka i en bransch som gör skillnad för många är alltid lockande, och jag trivs med att jobba i samhällsviktiga komplexa organisationer. Jag tycker Region Västmanland känns som en attraktiv arbetsgivare med ett viktigt uppdrag och vill därför gärna vara med och bidra i arbetet med att möta de utmaningar som finns i organisationen, säger Annika Tjernström.

– Eftersom jag har växlat mellan roller inom HR och som verksamhetschef har jag utvecklat förmågan att se frågor utifrån både ett verksamhetsperspektiv och ett HR-perspektiv. Det är erfarenheter som jag tror skulle komma väl till pass i rollen som HR-direktör.

Annika Tjernström