26 september: Lämna in IT-utrustning som inte längre används

Chefsnytt Hållbarhet Västerås Köping Sala Fagersta

Tisdagen den 26 september klockan 9-15 kan du lämna in IT-utrustning som regionen köpt in men som inte längre används, till exempel skärmar, datorer, mobiltelefoner och tangentbord. Insamlingen sker vid de fyra sjukhusen och är ett led i regionens hållbarhetsarbete.

Regionen har rutiner för att återvinna IT-utrustning men en del kan ändå bli liggande kvar i verksamheterna.
Tisdagen den 26 september klockan 9-15 kan du lämna in IT-prylar vid sjukhusen i:

• Västerås, ingång 1 (förbi receptionen)
  • Sala, ingång 2
  • Köping, ingång 1
  • Fagersta, ingång 1

Säljs eller återanvänds

Det är dåligt både för miljön, säkerheten och ekonomin att ha oanvänd it-utrusning kvar på arbetsplatsen. Elektronikskrot är den snabbast växande avfallstypen i världen, och nyproduktion av IT-produkter kräver stora resurser i form av vatten, energi och mineraler.

När du lämnat in utrustningen läggs den i ett säkerhetsskåp och förvaras till dess att den rensats på all information. Om utrustningen har ett andrahandsvärde säljs den vidare medan det som är osäljbart återvinns, vilket sparar både natur och energi.