Sökes: Sjuksköterskor som vill bli handledare till yrkesverksamma

Region Västmanland söker nu sjuksköterskor som vill utbilda sig till handledare för yrkesverksamma. Utbildningen ingår i ett gemensamt forskningsprojekt mellan regionen och Mälardalens universitet för att utveckla introduktionsåret för sjuksköterskor, med ett professionsutvecklingsprogram.

Handledarna deltar under introduktionsåret vid grupphandledning, vars syfte är att regionens nyutexaminerade sjuksköterskor ska känna en större trygghet, arbetstillfredsställelse och vilja att arbeta kvar i vården och regionen. Det handlar också om att som handledare utveckla sin egen kompetens och lärande, genom erfarenhetsutbyte skapa samverkan över gränser samt få verktyg för fortsatt utveckling.

Efter handledarutbildningen träffar den erfarna sjuksköterskan en grupp nyutexaminerade sjuksköterskor under ett år med sex handledartillfällen.

Lämpliga kandidater är de som för närvarande är kliniskt verksamma eller som arbetar i nära anknytning till vårdverksamheten. Det handlar alltså om personer som befinner sig i kompetensmodellens kategori ”Erfaren”. Ett annat exempel på lämpliga kandidater är huvudhandledare.

Allra viktigast är dock de personliga egenskaperna och att man har möjlighet att kunna delta vid samtliga utbildningstillfällen.

Du som chef skickar in intresseanmälan efter samtal med sjuksköterskan:

Anmäl sjuksköterskan senast den 15 dec till:

elin.godin@regionvastmanland.se

Namn:

Klinik:

Motivering lämplighet:

Välj dagar:

• 14 platser i januari (16–17 samt 24 jan)
  • 14 platser i maj (2–3 maj samt 11 maj).

Vid frågor kontakta:

HR-strateg, kompetensförsörjning: frida.proos@regionvastmanland