Ökad risk att utsättas för våld i hemmet vid storhelger

Regionövergripande

Ledighet och julefrid är inte den verklighet alla lever med. Våld i nära relationer ökar ofta under storhelgerna där fler blir utsatta och många barn bevittnar våld i hemmet.

Våldet kan se ut på olika sätt och ge stora konsekvenser för den som är utsatt eller bevittnar våld. Inom hälso- och sjukvården och tandvården finns ett ansvar att upptäcka våldet. Detta genom att uppmärksamma tecken, ställa frågor om våld och följa upp.

För mer kunskap och verktyg för hur du kan arbeta med frågan finns en ny online-utbildning att ta del av. Du hittar också samlad information på vårdgivarwebben samt i den övergripande instruktionen Hot och våld i nära relationer (dok.nr 43614).

Viktiga telefonnummer:

Polisen: 112 / 114 14

Socialtjänstens mottagningstelefon (nås via kommunens växel dagtid) eller socialjouren kvällar/helger: 021- 39 20 66

Kvinnofridslinjen (för utsatta och yrkesverksamma): 020-50 50 50

Hedersförtryck (för yrkesverksamma): 010-223 57 60

BRIS (för barn upp till 18 år): 116 111

Nationellt metodstöd mot prostitution och människohandel (för yrkesverksamma): 020-390 000

Våga fråga!