Julhälsning från regiondirektör Anders Åhlund

Regionövergripande

"Vår förmåga att vara flexibla och kreativa har varit en framgångsfaktor när det gäller att även i osäkra tider erbjuda våra tjänster till västmanlänningarna." Det skriver regiondirektör Anders Åhlund i sin julhälsning 2022.

Jag förvånas som vanligt vid den här tiden på året hur fort ett år går och så mycket som händer. Nu är snart 2022 slut och vi förbereder oss för 2023. Vem hade kunnat tro att när vi äntligen såg pandemin minska i styrka att vi skulle ha krig i Europa, inte långt från Sverige? Jag gjorde det inte. Vi får fortsätta att leva i tider av stor osäkerhet tyvärr – alltifrån kriget i vår närhet och säkerhetsläget i Europa, till klimathot och hur det ekonomiska läget, prisökningar och elbrist kommer att påverka oss som nation, region och privatpersoner.

Samtidigt har vi på många sätt lärt oss att leva med osäkerheten under de senaste åren och har hanterat det väl. Och framför allt, vi fortsätter att åstadkomma mycket för västmanlänningarna. Vår förmåga att vara flexibla och kreativa har varit en framgångsfaktor när det gäller att även i osäkra tider erbjuda våra tjänster till västmanlänningarna. Trots omvärlden fortsätter vi att göra ett fantastiskt jobb och tar vår verksamhet framåt. Med stort engagemang, omtanke och resultatfokus.

Utöver den svåra ekonomiska situationen, främst under 2023 och 2024, är även kompetensförsörjningen ett problem som blir alltmer kännbart. Vi får svårare att rekrytera nya medarbetare – inom alla verksamheter. Det är ett nationellt problem och vi behöver planera utifrån att det inte kommer att finnas kompetens till det sätt vi arbetar på idag framöver. Vi ska förstås fortsätta rekrytera, men också säkra att vi behåller de duktiga medarbetare vi har.

Vilka arbetssätt vill vi hålla fast vid, vad vill vi utveckla – och vad behöver vi avveckla? I detta arbete behöver vi hjälpas åt att tänka till, det är viktigt att ta tillvara kunskapen och kompetensen som finns bland alla medarbetare och chefer. Vi ska vara ”positivt ifrågasättande”. Men det är också viktigt att vara nyfiken, våga testa och prova nytt. Och, inte minst, våga ta bort, minska och utmönstra. Morgondagens välfärd kommer bara kunna säkras genom att vi tänker annorlunda än idag, kring hur arbetat ska utföras och organiseras och vi ska ha ambitionen att själva ligga ett steg före i vår egen utvecklingsresa. Det är viktigt att vi lär oss av allt det vi gör. Ibland blir det inte som vi har tänkt eller planerat, men vi lär oss av det också. Kom ihåg att det finns många goda exempel på allt bra utvecklingsarbete som pågår i alla våra verksamheter, där vi kan lära av varandra.

Efter valet har vi fått ett nytt politiskt styre i regionen. Både det nya styret och oppositionen är väl medvetna om vårt bekymmersamma läge med ekonomin och kompetensförsörjningen och de vill bidra till att göra det bättre. De har västmanlänningarnas väl i fokus, liksom regionens medarbetares väl. Det finns en tradition av samsyn i att ha ett bra samtalsklimat mellan politikerna men också med oss i verksamheterna. En väsentlig grund att stå på.

Julen handlar för många om att vara tillsammans. Och just ordet tillsammans är ett ord som jag vill att regionen kännetecknas av. När vi gör saker tillsammans har vi större chanser att klara våra utmaningar och det blir också roligare på jobbet!

Jag vill tacka dig för ditt bidrag till regionens arbete under året. Var stolt över din insats och ditt bidrag till vår vision Livskraft för framtiden! Det är tack vare er som regionen mår bra och att vi fortsätter att utveckla vår verksamhet.

Jag hoppas att du får fina stunder tillsammans med dina nära och kära under jul- och nyårshelgerna. Det är du väl värd!

God Jul och Gott Nytt År!

Anders