De första vårdavdelningarna har börjat använda digital meny och måltidsbeställning

Hälso- och sjukvård

Region Västmanland har en stor och uppskattad patientmatsmeny där patienten kan välja mellan flera olika maträtter. Menyn har nu flyttat in i det digitala verktyget för meny och måltidsbeställning, DMM, där både personal och patient kan se menyn och beställa lunch och middag.

Med digital meny och måltidsbeställning kan både patienten och personal se menyn. Patienter som vill kan beställa sin lunch och middag själv via sin mobil. För de patienter som inte vill eller kan beställa själva hjälper personalen till via avdelningens iPad. Information om innehåll och näringsinnehåll finns lättillgängligt för alla och näringsinnehållet på det patienten serveras kommer med på dukningskvittot. Personal i avdelningsköket får en sammanställning av alla måltider som ska serveras och lagret justeras automatiskt när måltiderna markeras som dukade.

Digital meny och måltidsbeställning har utvecklats av Kost, Vårdavdelningar och Samlad Service i samverkan för att få en lösning som ska vara lätt och smidig att använda och underlätta i arbetet med att se till att patienten får bra och näringsriktiga måltider.

Med DMM får vi en säkrare måltidsbeställning, det blir enklare att variera menyn utifrån t.ex. säsong, registrering av näringsintag underlättas och tiden för måltidsbeställningar minskar. Det ger också möjlighet för patienten att vara mer delaktig och arbetet med att förbereda måltiderna i köket blir lättare.

Först ut att börja använda DMM är Infektionsavdelningen, Kirurgavdelning 6, BMT och Urologen och det är också de avdelningarna som har varit med och utvecklat lösningen.

Övriga vårdavdelningar följer efter nyår i olika uppstartsfaser där avdelningarna som finns i Ny vårdbyggnad går igång först med start 1 februari.

Vill ni veta mer får ni gärna höra av er!

Ann-Christine Lindegren, Projektledare IT

Elin Lindh, Verksamhetsutvecklare Kost