Tina Gustafsson kom på en andra plats i Årets Vårdchef 2022

Regionövergripande Hälso- och sjukvård

I fredags 18/11 utsågs Årets Vårdchef 2022. Tina Gustafsson, enhetschef på kirurgavdelning 8 i Västerås, kom på en delad andra plats.

Tina tog hem andraplatsen med motiveringen:

”Hon har blick för hur medarbetare mår, öra för deras behov och förmåga att stötta och vägleda där det behövs. Hon är en chef som skapar trygghet och får medarbetare att växa. Med kompetensutveckling, nya mötesformer och förändrade rondrutiner tydliggör hon roller och skapar delaktighet. Hon har mött motstånd, men med ett självförtroende som påminner om Pippi Långstrumps säger hon: ”Det här har jag aldrig provat. Det klarar jag säkert.” En chef som ser vilken medarbetare som passar in var i det pussel som en verksamhet är. Avdelningen har blivit en attraktiv arbetsplats där medarbetare vill stanna och där trivsel och kompetens visar sig i ökad patientsäkerhet och bättre ekonomi.”

Presentation Tina Gustafsson, slutkandidat till Årets Vårdchef 2022