39 uppdrag i reviderad regionplan och budget för 2023-2025

Regionövergripande Hälso- och sjukvård Forskning och utbildning Chefsnytt Regional utveckling

I den reviderade regionplanen och budgeten för 2023 -2025 har den nya majoriteten, M, KD och L, formulerat 39 uppdrag som täcker regionens samlade verksamhet de kommande åren. Såväl plan som budget antogs av regionfullmäktige den 13 december.

I planens politiska förord beskrivs de ekonomiska utmaningar som regionen står inför, samtidigt som möjligheter pekas ut.

”Västmanland har stor potential även om vi kommer att ha några tuffa år framför oss. Vi är övertygade om att med ett målinriktat arbete med fokus på prioriteringar, hög kvalitet, tidiga insatser och mer tid för kärnuppdrag så ser framtiden ljus ut.”

Vidare beskrivs ett antal reformråden under planperioden:

• Reformer ska genomföras för att effektivisera regionen, för att korta vårdköerna och för att säkerställa att primärvården blir navet i hälso-och sjukvården.
  • Reformer ska även genomföras som stärker näringslivet, minskar arbetslösheten och som effektiviserar administration och verksamhet.
  • Region Västmanland ska steg för steg erbjuda en bättre arbetsmiljö där regionens medarbetare i större utsträckning kan ägna sin arbetstid åt värdeskapande arbetsuppgifter och där färre medarbetare blir sjukskrivna.
  • Dessutom ska regionen ta de första stegen för att införa ett seniorhälsovårdsprogram och för att utveckla vårdgarantienheten. Detta för att fler äldre ska må bra och för att fler patienter ska få vård i tid.

Regionplan och budget är Region Västmanlands främsta politiska styrdokument. Den beslutas av regionfullmäktige och fastställer inriktning och ekonomiska ramar för den verksamhet som fullmäktige ansvarar för och finansierar. Eftersom valet i höstas innebar en ny sammansättning av regionfullmäktige, reviderades den regionplan och budget som fullmäktige beslutade om i juni 2022.

Regionplan och budget 2023-2025 .pdf

Regionplan 2023-2025, 39 uppdrag.pdf