Totalstopp i nätverket 04.00 – 05.00 den 11 november
1177 Direkt, 1177 e-tjänster, 1177 Journalen, Agresso, Centuri, Citrix, Cosmic , DUVA, Heroma, Journalia AKnet, Kompetensplatsen, Microsoft 365, Teams, Office, Nätverk , Obstetrix, Orbit, Pascal, Personalparkering, Sectra RIS/PACS, Synergi, T4, Taligenkänning, Webb, Övriga IT-system och Övrigt.
Uppdatering 11 november 05:02
Uppdateringen är slutförd med gott resultat. Om problem kvarstår efter utfört arbete kontaktas IT-supporten precis som vanligt. IT-supporten är bemannad från 05.00.
Tisdagen den 11 november genomförs ett planerat underhållsarbete på den centrala nätverksutrustningen. Det innebär att ingen utrustning eller system som är beroende av Regionens nätverk kommer att fungera. Vi beräknar att arbetet kommer pågå i en timme och det kommer vara avbrott under hela tiden.
Det är av största vikt att alla verksamheter ser över reservrutiner och förankrar information om nätverksstoppet till medarbetare. Särskilt viktigt att säkerställa att tjänstgörande personal är informerad och uppdaterad om aktuell situation.
Cosmics läskopia går inte att använda under stoppet. Relevant information som bedöms nödvändig under stoppet behöver säkerställas av verksamheten innan planerad åtgärd.
Konferenssamtal
Då ingen information kan ges via intranät eller liknande kommer ett konferenssamtal utgöra tillfällig och löpande driftinformationen från teknisk ansvarig. Informationen kommer att ges var 15 minut med starttid klockan 04.00.
Denna kanal ska ses som ren information och statusuppdatering. Vid akuta frågor kontaktas TIB.
Information om anslutning till konferenssamtal skickas separat till aktuella kontaktpersoner i separat utskick.
Telefonin
Nationella mobiler och Fasta IP-telefoner kommer att fungera precis som vanligt, däremot kommer bärbara DECT-telefoner inte att fungera under avbrottet.
Därför uppmanas alla verksamheter att inför den 11/11 skriva ut dessa listor med reservrutiner och säkerställa att detta är förankrat i den egna verksamheten:
- Reservrutiner vid störning i telefonin dygnet-runt-verksamhet - Västmanlands sjukhus Sala
- Reservrutiner vid störning i telefonin dygnet-runt-verksamhet - Västmanlands sjukhus Fagersta
- Reservrutiner vid störning i telefonin dygnet-runt-verksamhet - Västmanlands sjukhus Köping
- Reservrutiner vid störning i telefonin dygnet-runt-verksamhet - Västmanlands sjukhus Västerås
Växeln fungerar under stoppet precis som vanligt, från nationell mobiltelefon så är numret: 990 och från fasta IP-telefoner är numret: 99.
Akutlarm
Kontaktcenter kommer förse jourhavande personal som ingår i akutlarm med dedikerade mobiler för hantering av larmen. Vid behov av att sända ut ett larm till berörda jourer så gäller reservrutinen: Ring 73234 eller 73111 för att få hjälp. Kontaktcenter kommer att bemanna med extra personal vid avbrottet för att hantera inkommande larm och vara behjälpliga för att ringa upp dessa jourhavande funktioner.
Återgång till normal drift
Stoppet väntas pågå i en timme och arbetet ska vara utfört klockan 05.00. Visar det sig att vi ännu inte har funktion vid kl. 05:00 avbryts arbetet och vi återgår till ursprungsläget. Vi räknar med att det tar ytterligare cirka 30 minuter för att åter vara i drift via tidigare utrustning.
När arbetet är utfört så publicerar vi information om det på intranätet. Under tiden för arbetet har vi inte tillgång till intranätet. Om problem kvarstår efter utfört arbete kontaktas IT-supporten precis som vanligt.