När du inte är nöjd med din vård
Dina klagomål och synpunkter är viktiga. Du kan bidra till att förändra och förbättra vården, så att andra inte drabbas på samma sätt.
Om du vill klaga eller lämna synpunkter på den vård som du eller en närstående har fått, ska du i första hand vända dig till den verksamhet som ansvarade för din vård. Du kan också vända dig till Patientnämnden, som är fristående och en opartisk instans som finns i alla landsting och regioner. Inspektionen för vård och omsorg, IVO, utreder klagomål under vissa förutsättningar.
Vänd dig i första hand till de som vårdat dig
Verksamheten som har ansvarat för din vård eller behandling kan bäst förklara vad som har inträffat. Verksamheten ska vid behov vidta åtgärder för att händelsen inte ska inträffa igen.
Som patient har du rätt att bli bemött med respekt av personalen i hälso- och sjukvården. Du ska få en bra vård av god kvalitet. Vårdpersonalen ska också ge dig den information du behöver för att du ska kunna vara delaktig i din vård.
Om du inte är nöjd med den vård som du har fått eller är missnöjd med bemötandet, har du rätt att klaga och lämna synpunkter.