Vanliga frågor
Många frågor är återkommande och för att göra det enklare för dig har vi samlat de vanligaste frågorna för att det ska gå fortare för dig att få hjälp. Hittar du inget svar är du mycket välkommen att ta kontakt med oss!
Frågor om skrivare
Hur ändrar jag standardskrivare?
Hur ändrar jag standardskrivare?
Högerklicka på skrivaren i Utskriftsinställningarna och välj "Sätt som standardskrivare".
Vart beställer jag skrivare och kopiatorer?
Vart beställer jag skrivare och kopiatorer?
Det gör du i Beställningsportalen (Fungerar endast internt på Regionens nätverk).
Hur lång är hyrperioden på skrivare och kopiatorer?
Hur lång är hyrperioden på skrivare och kopiatorer?
- Skrivare och etikettskrivare: 5 år
- Kopiatorer: 5 år (går ej att säga upp i förtid).
- Kvittoskrivare: Köper ni och väljer själva när det är dags att byta ut.
Varför saknas det information på etiketten som skrivs ut på etikettskrivaren?
Varför saknas det information på etiketten som skrivs ut på etikettskrivaren?
Etikettskrivaren behöver förmodligen kalibreras, håll in knappen på ovansidan så att skrivaren blinkar till en gång, sedan två gånger, släpp därefter upp knappen. Nu skriver Etikettskrivaren ut ett par blanka etiketter och därefter är den klar.
Kan man få hjälp med att uppdatera adressboken för skanning till mail?
Kan man få hjälp med att uppdatera adressboken för skanning till mail?
Ja, hör av dig till IT-Supporten på 73500 knappval 1 med kopiatorns PDPT-nummer samt namn och HSA-ID på vilka personer som ska läggas till.
Vad har jag för användarnamn eller lösenord?
Regionkontot använder sig av ditt HSA-ID eller mailadress som användarnamn vid inloggning.
Lösenordet för ditt regionkonto behöver bytas en gång om året. Du kan inte använda ett lösenord som du redan har använt. Om du har angett fel lösenord 3 gånger så kommer ditt konto att låsas. Du behöver då ta kontakt med IT-Supporten på 021 - 17 35 00 för att låsa upp det.
För lösenord till övriga system och hjälp med återställning av dessa ta kontakt med IT-Supporten på 021-17 35 00.
Jobba på distans
Kan jag använda min privata dator hemma för att arbeta mot Region Västmanland?
Kan jag använda min privata dator hemma för att arbeta mot Region Västmanland?
Ja, genom att använda sig av tjänsten Fjärråtkomst. Det fungerar på datorer med Windows 10 eller senare. MacOS kan fungera med tjänsten men är ej supporterat.
Går det att få mobilt bredband installerat i den bärbara Regiondatorn?
Går det att få mobilt bredband installerat i den bärbara Regiondatorn?
Ja, hör av dig till oss på 73500 knappval 1 för att registrera ett ärende. Tänk på att det även behövs ett tvillingkort från Telesupporten, 021-17 35 00 knappval 2.
Jag arbetar ofta på tåg eller andra offentliga platser, finns det sekretessfilter att beställa?
Jag arbetar ofta på tåg eller andra offentliga platser, finns det sekretessfilter att beställa?
Ja, se Sekretessfilter i Beställningsportalen (Länken fungerar endast internt på Regionens nätverk).
Kan ni fjärrstyra mig när jag sitter på distans?
Kan ni fjärrstyra mig när jag sitter på distans?
Ja, vi har en lösning via TeamViewer för att fjärrstyra på distans. Kontakta IT-Supporten på 021-17 35 00.
- Skriv ut
- Dela texten
- Ändrad den: 2 november 2022