Telefonnummer till patient och närstående
I fliken Allmänt i patientkortet ska endast patientens telefonnummer fyllas i. Telefonnummer till vårdnadshavare/närstående får endast finnas i fliken Närstående samt Familjesituation barn (för aktuella enheter).
Patientens telefonnummer kan sedan införandet av PU-tjänsten delas mellan Cosmic och PU-tjänsten/1177. Detta kan göras som patient inloggad på 1177 eller som vårdpersonal genom att boka i rutan ”Godkänn delning av nummer”. När rutan bockas i visas vad delning av numret innebär samt att patientens medgivande krävs.
Om patientens telefonnummer skrivs in manuellt säkerställ att mobilnummer skrivs kopplat till valet ”Mobil” i rullisten.
I närståendefliken ser man Skatteverkets registrerade relationer (t ex make, maka, barn och vårdnadshavare). Dessa uppgifter går inte att redigera. Om telefonnummer visas för dessa relationer så har den personen valt att dela sitt nummer via 1177. Närstående kan läggas till manuellt under ”Patientens angivna kontaktpersoner”.
Reminders/SMS påminnelser
Om patienten har godkänt att få SMS påminnelser är det viktigt att välja ”mobil” i valet för patientens telefonnummer. Detta gör att numret kommer att uppdateras om patienten ändrar sitt mobilnummer via 1177.
Mobilnummer till patienten får inte skrivas in manuellt i fliken Reminders!
OBS! Om annan person än patienten ska motta SMS-påminnelser ska dessa telefonnummer skrivas in manuellt i rutan för ”Annat telefonnummer”.
Om till exempel vårdnadshavares mobilnummer läggs till i rutan för patientens telefonnummer så kommer mottagningar inte att kunna undanta vårdnadshavare från att ta emot SMS-påminnelser vid bokade besök.
Möjligheten att undanta vårdnadshavare från att ta emot SMS görs via funktionen “Enhet, påminnelse endast till patient” i fliken Reminders i patientkortet.