Remiss ersätter blankett för hemsjukvård i samtliga kommuner i länen
Från och med idag 20 januari 2022 behöver du skicka beställning för hemsjukvård i samtliga kommuner via remiss. Det innebär att blanketten ”Överrapportering kommunal hemsjukvård” inte ska användas längre. Blanketten kommer att finnas kvar till 15 februari 2022 för att sedan försvinna.
För att se den nya rutinen med remiss:
- Se instruktionen nr 56601 ”Beställning av kommunal hemsjukvård via remiss i Cosmic” i ledningssystemet.
Att tänka på när du ska skicka remiss:
- Endast Västerås stad kan ta emot remissen elektroniska via Cosmic idag
- Resterande kommuner är pappersmottagare till dess att de går in i sammanhållen journal
- Rätt behörighet behövs för att kunna skicka remiss i eget namn eller annans namn
Behörigheterna:
- Remiss fullständig: Du kan skicka remissen i ditt eget namn.
- Remiss utökad: Du kan skicka remissen i någon annans namn.
- Läkare behöver inte ha någon extra behörighet för att skicka remiss.
- Har du arbetsuppgiften att registerna in svar på pappersremisser går den arbetsuppgiften inte att kombinera med behörigheten ”remiss fullständig”