Region Västmanland logotyp
Utveckla Västmanland
Till innehåll
Region Västmanland logotyp
Utveckla Västmanland

Så stärker du ditt arbetsgivarvarumärke

Den 21 september gick vårt kompetensevent om employer branding av stapeln. Här kan du ta del av en kort sammanfattning.

På vårt tredje kompetensevent gästades vi av kunniga och engagerande talare som bjöd på såväl skratt och starka känslor som värdefulla tips och inspiration.

Employer branding och morgondagens medarbetare

Generationsexperten Anders Parment pratade om employer branding och den yngre generationen med forskningen som grund. För att kunna förstå vad som gör ett arbetsgivarvarumärke attraktivt så måste vi titta på hur samhället har förändrats genom åren. Dagens unga lägger till exempel mindre vikt vid hög lön och status utan tycker istället att det allra viktigaste är att man jobbar med något man verkligen är intresserad av. De fyra viktigaste sakerna för att göra besöksnäringen mer attraktiv både för medarbetare och kunder är enligt Anders att skapa fler och tydliga karriärvägar, att jobba med social hållbarhet, att förstå unga och att tilltala kunden rätt.

Fördomsfri rekrytering

Anna Lagnström, HR-partner på Östgöta kök som är ett av våra deltagande företag, berättade om hur de jobbar med att rekrytera på ett hållbart och nytänkande sätt. Hon berättade om hur de vågat prova nya kommunikationskanaler för att nå målgruppen och utvärderat vilka rubriker som tilltalar en potentiell medarbetare. Att rekrytera fördomsfritt och bidra till att fler får ett meningsfullt arbete är viktigt för Östgöta kök. Under eventet fick vi ta del Mats berättelse om att gå från en vardag fylld med missbruk till ett helt nytt liv som nykter och drogfri och med en meningsfull anställning på Östgöta kök.

Krogkoden med Fredrik Eriksson

Fredrik Eriksson är en av Sveriges mest erfarna och prisbelönta kockar och upphovsman till Krogkoden som inspirerat till branschens arbete med Branschkoden. Fredrik berättade om hur de i Fredrikfamiljen ständigt arbetar med att stärka sitt arbetsgivarvarumärke genom att utveckla medarbetarna i sina roller, tydliggöra förväntningar på varandra och ha en feedbackkultur. Krogkoden är en slags handbok i värdskap, service och likabehandling som gör det möjligt att dela verksamhetens vision med samtliga medarbetare.

Scandic – en attraktiv arbetsgivare i branschen

Åsa Dammert är HR-direktör på Scandic Hotels och har varit med och lett en stor omorganisation till följd av pandemin. Våren 2020 tvingades de säga upp halva personalstyrkan i koncernen och fattade då beslutet om att de skulle genomföra en off-boarding i världsklass. De som var tvungna att lämna Scandic skulle känna att de fortfarande var en attraktiv arbetsgivare och kunna tänka sig att komma tillbaka när det fanns möjlighet. Under pandemin har organisationen klättrat på listor över attraktiva arbetsgivare och prisats för sin förändringsledning. Nu jobbar man i en plattare organisation med mindre team och bredare roller som utmanar medarbetarna att ta sig an nya uppgifter och ansvarsområden.

Tredje eventet i en serie om fyra

Eventet var det tredje i vår serie kunskapshöjande event och handlade alltså om hur vi kan attrahera ny personal, behålla den vi har och stärka vår image som arbetsgivare. De två tidigare eventen har handlat om hur vi kan synliggöra och validera redan befintlig kompetens inom företaget och hur vi bäst kan förbereda oss för att utveckla och ta emot framtidens kompetens. På det fjärde och sista kompetenseventet kommer vi fokusera på hur vi kan jobba strategiskt för att forma kompetens, bland annat genom samarbete mellan näringslivet och skolan.

Håll utkik i våra kanaler för att inte missa inbjudan till nästa event, eller skriv upp dig på vårt nyhetsbrev.

Vill du ta del av materialet från dagen?

Kontakta din regionala projektledare så delar vi med oss av presentationerna.

Västmanland

Sara Collin, Handelskammaren Mälardalen
E-post: sara@handelskammarenmalardalen.se

Östergötland

Kajza Wiborn, Region Östergötland
E-post: kajza.wiborn@regionostergotland.se

Örebro län

Pauline Hildingsson, Handelskammaren Mälardalen
E-post: pauline@handelskammarenmalardalen.se

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder cookies och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka cookies som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

Inställningar för cookies

Här kan du välja vilka kategorier av cookies som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av cookies som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av cookies från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.