Framtidens kompetens
Den 5 maj arrangerade vi i projekt Besökskraft vårt andra kompetensevent. Fokus för dagen låg på trender, framtid och vilka kompetenser vi behöver framöver.
I projekt Besökskraft arbetar vi parallellt med kompetensinsatser för individen och utvecklingsinsatser för företaget – allt för att bygga upp organisationens förmåga att ta tillvara på den nya kompetensen på bästa sätt. Som en del i utvecklingsinsatserna arrangerar vi under projekttiden en serie om fyra kunskapshöjande event.
Stort intresse för framtidens besöksnäring
Kompetensevent nummer två hade fokus på framtidens kompetens inom besöksnäringen och anordnades som ett digitalt event där vi även bjöd in allmänheten att delta. Vi samlade nästan 100 deltagare för att gemensamt lyfta våra blickar mot framtidens trender inom näringen, ta del av lärorika case från branschen och tillsammans diskutera aktuella frågor.
Framtidstrender med Kairos Future
En av våra talare var Erika Charbonnel från Kairos Future. Hon redogjorde för vilka kompetenser som blir viktiga i framtiden och vilka jobb som spås försvinna eller tillkomma. Kompetenser som blir särskilt viktiga är bland annat problemlösningsförmåga, flexibilitet, och teknisk och social kompetens.
Case från branschen
Vi gästades även av tre representanter från våra deltagande företag som berättade om hur de möter nya utmaningar och förutsättningar. Philip Björck från The Steam Hotel berättade om hur de marknadsför sitt upplevelseerbjudande i sociala medier, Jennie Hesslöw från Sala Silvergruva redogjorde för deras väg från fysiskt till digitalt besöksmål och Anders Karlsson från Conventum delade med sig av hur de som en av Sveriges största konferensanläggningar drabbats av pandemins effekter på mötesindustrin.
Så här tyckte deltagarna
Under eventet fick deltagarna interagera genom att svara på frågor från föreläsare och moderator. Här är några av resultaten som framkom i interaktionen med deltagarna:
92 % föredrar fysiska möten framför digitala möten
Deltagarna var rörande överens. Fysiska möten är roligare än digitala!
78 % anser att social kompetens är viktigare än teknisk kompetens
En majoritet av deltagarna värdesätter sociala värden som relationsbyggande och samspelsförmåga över tekniska kompetenser.
68 % uppgav att ett vaccinationspass skulle kunna hjälpa organisationen
En majoritet av deltagarna tror att vaccinationspassen kommer innebära utökade möjligheter för verksamheten.
91 % upplever pandemin som en möjlighet för verksamheten
Även i denna fråga fanns en stor majoritet. De allra flesta av deltagarna anser att pandemin skapar nya möjligheter för verksamheten snarare än att den är ett hot.