Validering av yrkeskunskap inom besöksnäringen
Genom branschvalidering kan du kartlägga befintlig kunskap och avgöra om du har rätt kunskap för att nå en yrkestitel. Validering är ett sätt att stärka individen i yrkesrollen och kvalitetssäkra branschen.
Yrkesbedömare och arbetstagare. FOTO: UHR Utbildning AB
Vad är branschvalidering?
En validering är en process där en persons kompetens bedöms och dokumenteras på ett strukturerat sätt. Branschens validering genomförs utifrån aktuella krav för anställningsbarhet som branschen efterfrågar. Det innebär att den som valideras får visa sin anställningsbarhet genom att utföra faktiska arbetsuppgifter hos en arbetsgivare under den tid som valideringen pågår. Vid fullföljd validering får individen ett yrkesbevis.
För vem är branschvalidering?
Individer ur den egna personalen på en arbetsplats kan valideras, men det är även bra för en person som söker arbete inom branschen. Det kan till exempel vara ett verktyg för att bedöma en yrkeserfaren från en närliggande bransch, någon som studerar eller någon med yrkeserfarenhet från ett annat land.
Varför ska man använda sig av branschvalidering?
För individen är branschvalidering ett bra verktyg för att förbättra sina möjligheter på arbetsmarknaden. Att få sin kunskap validerad kan också bidra till ökad självkänsla och motivation.
För företag kan branschvalidering användas internt för att kartlägga kompetensen hos de anställda, för att effektivisera arbetsplatsens kompetensförsörjning och för att kvalitetssäkra verksamheten. Branschvalidering bidrar även till en ökad yrkesstolthet och en höjd standard inom branschen.
Besöksnäringens branschmodeller
För företag och individer inom besöksnäringen finns det två relevanta yrkesnämnder.
UHR - Utbildningsrådet för hotell och restauranger
SRY – Servicebranschens yrkesnämnd