Branschforum: Besöksnäringen – yrkeshögskolan
Den 13 oktober anordnade Yrkeshögskola Mälardalen branschforumet Besöksnäringen. Projektledare från Besökskraft delade lärdomar om att matcha kompetensutveckling med besöksnäringen, där yrkeshögskolan (YH) har en stor möjlighet att attrahera, rekrytera och utveckla medarbetare.
Dagens innehåll:
- Omvärldsanalytikern Anna Welin berättade om hur Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) arbetar med omvärldsanalys. Anna beskrev arbetet utifrån flera steg, eftersom det finns många delar att ta hänsyn till i bedömningen av en ansökan.
- Besökskrafts projektledare Sara Collin berättade om lärdomar som samlats in under projektets gång: Lärdomar som kan vara nyttiga för utbildningar på yrkeshögskolan och varför korta kurser kan vara mer aktuellt. Sara pratade även om branschglidningar och digitalisering samt om hur dessa påverkar framtidens jobb inom besöksnäringen.
- Johan Åkerlund är Vice President Portfolio Development på Iver och berättade om digitala trender som de ser inom besöksnäringen. Johan nämnde bland annat förbättrad kundlojalitet med personlig användarupplevelse, automatisering och robotisering som en del av digital transformation. Johan nämnde även olika digitala lösningar som skapar kundnytta och effektivitet i verksamheter.
- Anna-Karin Pantzar är regionchef på Lernia och berättade både om verksamheten och hur Lernia arbetar med yrkeshögskoleutbildningar. Hon lyfte även vilka vinster företag uppnår genom att engagera sig i en ledningsgrupp för utbildningarna, om inflytandet som företagen faktiskt kan ha och hur det påverkar möjligheterna att hitta sin framtida kompetens.
- Carina Eriksson är hotelldirektör på Scandic och berättade om de nysatsningar som Scandic gjort, trots den tuffa pandemin. Scandic har gått från att säga upp fler personer under pandemin, till att nu 2022 slå siffrorna för 2019 i beläggning. Hela Scandic går för fullt, men har nu en väldigt stor kompetensutmaning.