Mälarbanan – en pulsåder för Stockholm–Mälarregionen
En nödvändig investering för Sverige
En nödvändig investering för Sverige
Mälarbanan är en av Sveriges viktigaste järnvägar och en pulsåder för Stockholm–Mälarregionen, där över 4 miljoner människor bor och hälften av Sveriges BNP skapas.
Varje dag pendlar 850 000 invånare över kommun och länsgränser för att komma till jobbet. Dessutom transporteras 150 miljoner ton gods genom regionen varje år.
Med utveckling av Mälarbanan kan restiden mellan Västerås och Stockholm kortas till 45 minuter, och mellan Västerås och Örebro till 40 minuter.
Förseningar i utbyggnaden av fyrspår mellan Tomteboda och Kallhäll, samt bristen på ytterligare investeringar, hämmar regionens tillväxt och konkurrenskraft.
Omedelbara åtgärder och statlig finansiering behövs för att främja en av landets största tillväxtmotorer.
En flaskhals som bromsar tillväxten
En flaskhals som bromsar tillväxten
Stockholm-Mälarregionen är Sveriges tillväxtmotor – En väl fungerande Mälarbana är avgörande för fortsatt tillväxt i Sveriges energicentrum.
Människor och företag påverkas – Näringslivet har stora behov av arbetskraft, men bristande infrastruktur och oförutsägbar trafikering hämmar rörligheten inom Stockholm–Mälarregionens arbetsmarknad.
En fråga för hela Sverige – Mälarbanan, som en del av en framtida järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm, norr om Mälaren, har stor betydelse för både näringslivet och den militära mobiliteten efter NATO-inträdet.
Vad behöver göras?

Utbyggnad till dubbelspår Örebro–Västerås
xxxEnkelspår och hög belastning på sträckorna Kolbäck–Valskog och Arboga–Hovsta orsakar långa restider och stora förseningar. Att bygga bort dessa flaskhalsar ökar punktligheten och tillförlitligheten längs hela Mälarbanan. Åtgärderna beräknas kosta 3 miljarder kronor i 2020 års prisnivå och ger vinster för tillväxten i Stockholm–Mälarregionen
Våra prioriteringar för Mälarbanan 1
Utbyggnad till dubbelspår Örebro–Västerås
Enkelspår och hög belastning på sträckorna Kolbäck–Valskog och Arboga–Hovsta orsakar långa restider och stora förseningar. Att bygga bort dessa flaskhalsar ökar punktligheten och tillförlitligheten längs hela Mälarbanan. Åtgärderna beräknas kosta 3 miljarder kronor i 2020 års prisnivå och ger vinster för tillväxten i Stockholm–Mälarregionen
Våra prioriteringar för Mälarbanan 2
Utvecklad bangård i Västerås
En ny bro över spåren och ökad kapacitet på perrongerna är avgörande för funktionaliteten och möter de utmaningar vi har idag. En utvecklad bangård i Västerås skapar också bättre pendlingsmöjligheter för kollektivtrafiken inom länet. Dessa åtgärder är redo för omedelbart genomförande, med beslut och detaljplan på plats.
Utbyggnad till dubbelspår Örebro–Västerås
Enkelspår och hög belastning på sträckorna Kolbäck–Valskog och Arboga–Hovsta orsakar långa restider och stora förseningar. Att bygga bort dessa flaskhalsar ökar punktligheten och tillförlitligheten längs hela Mälarbanan. Åtgärderna beräknas kosta 3 miljarder kronor i 2020 års prisnivå och ger vinster för tillväxten i Stockholm–Mälarregionen.
Utvecklad bangård i Västerås
En ny bro över spåren och ökad kapacitet på perrongerna är avgörande för funktionaliteten och möter de utmaningar vi har idag. En utvecklad bangård i Västerås skapar också bättre pendlingsmöjligheter för kollektivtrafiken inom länet. Dessa åtgärder är redo för omedelbart genomförande, med beslut och detaljplan på plats.
Utbyggnad till fyrspår Tomteboda–Kallhäll
Konkurrerande pendeltågstrafik skapar kapacitetsproblem på grund av ofärdigt fyrspår mellan Tomteboda och Kallhäll. Den långsamma utbyggnadstakten skapar förseningar och minskar möjligheterna att köra fler tåg. Mälarbanan är en nationell angelägenhet och inte en lokal stadsutvecklingsfråga i Sundbyberg.
Utveckling av sträckan Västerås–Kallhäll
Regionens samlade planer på utökad trafik visar att kapaciteten på sträckan inte räcker till. Ökad kapacitet och höjd hastighet är nödvändigt för att stärka tillväxten genom förbättrade pendlingsmöjligheter.
Varför är Mälarbanan viktig?
Stärker tillväxten och gynnar näringslivet
Utvecklingen av Mälarbanan skulle ge stora restidsvinster och en mer tillförlitlig tågtrafik för pendlare och företag varje år. Bättre infrastruktur stärker företagens konkurrenskraft och förbättrar kompetensförsörjningen.
Säkerställer robust infrastruktur
En fullt utvecklad Mälarbana stärker både civil och militär beredskap och skapar ett mer redundant samhälle.
Bidrar till klimatmål
Fler resor och transporter med tåg innebär färre bilar på vägarna och minskade utsläpp.
Varför är Mälarbanan viktig?
Stärker tillväxten och gynnar näringslivet
Utvecklingen av Mälarbanan skulle ge stora restidsvinster och en mer tillförlitlig tågtrafik för pendlare och företag varje år. Bättre infrastruktur stärker företagens konkurrenskraft och förbättrar kompetensförsörjningen.
Säkerställer robust infrastruktur
En fullt utvecklad Mälarbana stärker både civil och militär beredskap och skapar ett mer redundant samhälle.
Bidrar till klimatmål
Fler resor och transporter med tåg innebär färre bilar på vägarna och minskade utsläpp.