Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland

Mälarbanan – en pulsåder för Stockholm–Mälarregionen

Mälarbanan är en avgörande länk för Stockholm–Mälarregionen, en region som står för hälften av Sveriges BNP. För att möta ökad pendlings- och transportbehov krävs investeringar för att korta restider, öka kapaciteten och stärka både tillväxt och hållbarhet i regionen.
Prio Mälarbanan

En nödvändig investering för Sverige

En nödvändig investering för Sverige

Mälarbanan är en av Sveriges viktigaste järnvägar och en pulsåder för Stockholm–Mälarregionen, där över 4 miljoner människor bor och hälften av Sveriges BNP skapas.

Varje dag pendlar 850 000 invånare över kommun och länsgränser för att komma till jobbet. Dessutom transporteras 150 miljoner ton gods genom regionen varje år.

Med utveckling av Mälarbanan kan restiden mellan Västerås och Stockholm kortas till 45 minuter, och mellan Västerås och Örebro till 40 minuter.

Förseningar i utbyggnaden av fyrspår mellan Tomteboda och Kallhäll, samt bristen på ytterligare investeringar, hämmar regionens tillväxt och konkurrenskraft.

Omedelbara åtgärder och statlig finansiering behövs för att främja en av landets största tillväxtmotorer.

Prio Mälarbanan

En flaskhals som bromsar tillväxten

En flaskhals som bromsar tillväxten

Stockholm-Mälarregionen är Sveriges tillväxtmotor – En väl fungerande Mälarbana är avgörande för fortsatt tillväxt i Sveriges energicentrum.

Människor och företag påverkas – Näringslivet har stora behov av arbetskraft, men bristande infrastruktur och oförutsägbar trafikering hämmar rörligheten inom Stockholm–Mälarregionens arbetsmarknad.

En fråga för hela Sverige – Mälarbanan, som en del av en framtida järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm, norr om Mälaren, har stor betydelse för både näringslivet och den militära mobiliteten efter NATO-inträdet.

Tema Mälarbanan

Vad behöver göras?

Bild på önskat dubbelspår mellan Örebro och Västerås.

dubbelspår

Utbyggnad till dubbelspår Örebro–Västerås

xxxEnkelspår och hög belastning på sträckorna Kolbäck–Valskog och Arboga–Hovsta orsakar långa restider och stora förseningar. Att bygga bort dessa flaskhalsar ökar punktligheten och tillförlitligheten längs hela Mälarbanan. Åtgärderna beräknas kosta 3 miljarder kronor i 2020 års prisnivå och ger vinster för tillväxten i Stockholm–Mälarregionen

Våra prioriteringar för Mälarbanan 1

Utbyggnad till dubbelspår Örebro–Västerås

Enkelspår och hög belastning på sträckorna Kolbäck–Valskog och Arboga–Hovsta orsakar långa restider och stora förseningar. Att bygga bort dessa flaskhalsar ökar punktligheten och tillförlitligheten längs hela Mälarbanan. Åtgärderna beräknas kosta 3 miljarder kronor i 2020 års prisnivå och ger vinster för tillväxten i Stockholm–Mälarregionen

Våra prioriteringar för Mälarbanan 2

Utvecklad bangård i Västerås

En ny bro över spåren och ökad kapacitet på perrongerna är avgörande för funktionaliteten och möter de utmaningar vi har idag. En utvecklad bangård i Västerås skapar också bättre pendlingsmöjligheter för kollektivtrafiken inom länet. Dessa åtgärder är redo för omedelbart genomförande, med beslut och detaljplan på plats.

Utbyggnad till dubbelspår Örebro–Västerås

Enkelspår och hög belastning på sträckorna Kolbäck–Valskog och Arboga–Hovsta orsakar långa restider och stora förseningar. Att bygga bort dessa flaskhalsar ökar punktligheten och tillförlitligheten längs hela Mälarbanan. Åtgärderna beräknas kosta 3 miljarder kronor i 2020 års prisnivå och ger vinster för tillväxten i Stockholm–Mälarregionen.

Utvecklad bangård i Västerås

En ny bro över spåren och ökad kapacitet på perrongerna är avgörande för funktionaliteten och möter de utmaningar vi har idag. En utvecklad bangård i Västerås skapar också bättre pendlingsmöjligheter för kollektivtrafiken inom länet. Dessa åtgärder är redo för omedelbart genomförande, med beslut och detaljplan på plats.

Utbyggnad till fyrspår Tomteboda–Kallhäll

Konkurrerande pendeltågstrafik skapar kapacitetsproblem på grund av ofärdigt fyrspår mellan Tomteboda och Kallhäll. Den långsamma utbyggnadstakten skapar förseningar och minskar möjligheterna att köra fler tåg. Mälarbanan är en nationell angelägenhet och inte en lokal stadsutvecklingsfråga i Sundbyberg.

Utveckling av sträckan Västerås–Kallhäll

Regionens samlade planer på utökad trafik visar att kapaciteten på sträckan inte räcker till. Ökad kapacitet och höjd hastighet är nödvändigt för att stärka tillväxten genom förbättrade pendlingsmöjligheter.

Varför är Mälarbanan viktig?

Stärker tillväxten och gynnar näringslivet

Utvecklingen av Mälarbanan skulle ge stora restidsvinster och en mer tillförlitlig tågtrafik för pendlare och företag varje år. Bättre infrastruktur stärker företagens konkurrenskraft och förbättrar kompetensförsörjningen.

Säkerställer robust infrastruktur

En fullt utvecklad Mälarbana stärker både civil och militär beredskap och skapar ett mer redundant samhälle.

Bidrar till klimatmål

Fler resor och transporter med tåg innebär färre bilar på vägarna och minskade utsläpp.

Prio Mälarbanan

Varför är Mälarbanan viktig?

Stärker tillväxten och gynnar näringslivet

Utvecklingen av Mälarbanan skulle ge stora restidsvinster och en mer tillförlitlig tågtrafik för pendlare och företag varje år. Bättre infrastruktur stärker företagens konkurrenskraft och förbättrar kompetensförsörjningen.

Säkerställer robust infrastruktur

En fullt utvecklad Mälarbana stärker både civil och militär beredskap och skapar ett mer redundant samhälle.

Bidrar till klimatmål

Fler resor och transporter med tåg innebär färre bilar på vägarna och minskade utsläpp.

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder kakor (cookies) och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka kakor som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för kakor

Här kan du välja vilka kategorier av kakor (cookies) som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English