Insatsområde: God tillgång till samhällsservice, tjänster och utbud
För att förbättra tillgången till samhällsservice i Västmanland krävs satsningar på digitala lösningar, mobila vårdenheter och samordnade insatser. Digital vård och e-hälsotjänster är centrala för att öka vårdtillgängligheten, särskilt i landsbygder, tillsammans med mobila enheter och förbättrad samordning mellan vårdnivåer. Förebyggande insatser och samarbete mellan region, kommuner och privata aktörer stärker vårdens kvalitet och tillgänglighet.
Kultur kan nå fler genom digitala plattformar, mobila kulturprojekt och samarbeten med lokala aktörer. Skolor och kulturskolor spelar en viktig roll för att skapa långsiktigt engagemang för kultur, medan lokala konstnärer och föreningar bidrar till gemenskap och kreativitet.
Tillgången till kommersiell service varierar i länet. I landsbygder behövs stöd till handlare för att erbjuda fler tjänster som apotek och paketutlämning, vilket kan stärka områdets attraktivitet och serviceutbud. Ökat samarbete och investeringar i infrastruktur gör service och kultur tillgänglig oavsett bostadsort.
Om diagrammen
Diagrammen på sidan är interaktiva och du kan välja att dölja eller visa olika mätpunkter.
Tillgänglighet till hälso- och sjukvården
Andelen med medicinsk bedömning inom tre dagar ligger på 80 procent
Andel personer med medicinsk bedömning i primärvården inom tre dagar
80 procent fick medicinsk bedömning i primärvården inom tre dagar i genomsnitt under 2023 i Västmanlands län (årsmedelvärde). Andelen som får medcinsk bedömning inom tre dagar är lägre i Västmanland än i riket, där årsmedelvärdet var 87 procent.
78 procent besökte specialistvården inom 90 dagar efter beslut om remiss/vårdbegäran i Västmanlands län
Andel besök till specialistvård inom 90 dagar efter beslut om remiss/vårdbegäran
78 procent besökte specialistvården inom 90 dagar efter beslut om remiss/vårdbegäran i Västmanlands län (årsmedelvärde för 2023). Årsmedelvärdet i riket var 68 procent år 2023.
Källa: Nationella väntetidsdatabasen
*ny mätmodell infördes januari 2021
Andelen med operation eller åtgärd inom 90 dagar efter beslut om remiss/vårdbegäran
Andel patienter med operation/åtgärd inom 90 dagar efter beslut om remiss/vårdbegäran till specialistvård (exkl. psykiatrin)
I Västmanlands län fick 70 procent operation eller åtgärd inom 90 dagar under 2023 (årsmedelvärde). Genomsnittet i riket var under samma år 59 procent.
Källa: Nationella väntetidsdatabasen
*ny mätmodell infördes januari 2021
Andel genomförda besök inom 30 dagar var 54 procent i länet år 2023
Andel genomförda besök inom 30 dagar (Barn- och ungdomspsykiatrin)
I Västmanlands län fick 54 procent ett första besök inom 30 dagar i genomsnitt under år 2023 jämfört med 56 procent i hela landet. Det innebär en uppgång jämfört med år 2022, då årsmedelvärdet var 45 procent i länet och 55 procent i hela landet.
Källa: Nationella väntetidsdatabasen
*ny mätmodell infördes januari 2021
Under 2023 fick 43 procent behandling inom 30 dagar i Västmanlands län
Andel genomförda behandlingar inom 30 dagar (Barn- och ungdomspsykiatrin)
Under 2023 har andelen som fått behandling inom 30 dagar uppgått till 43 procent i Västmanlands län (årsmedelvärde) Det är en nedgång jämfört med året innan, då andelen var 52 procent. Västmanland ligger under årsmedelvärdet i riket, som var 68 procent år 2023.
Tillgänglighet till samhällsservice
Lokala skillnader i tillgängligheten
Nästan alla i befolkningen i länet (97%) har mindre än 10 km till närmaste dagligvarubutik med fullsortiment och medelavståndet till den närmaste butiken är 1,9 km. Undantaget storstadslänen tillhör Västmanland de län i Sverige som har kortast avstånd till olika former av samhällsservice. Självklart finns det dock lokala skillnader inom länet. Främst inom de norra delarna av länet sjunker tillgänglighetsindexet betydligt jämfört med den mest tätbefolkade delarna av länet. Indexet mäter enkelt uttryckt tillgängligheten utifrån olika reseanledningar och tar förutom restid även hänsyn till färdsätt i relation till vilken typ av resa som avses. Typen av resor som ingår i underlaget avser arbetsmarknad, kommersiell och offentlig service, sjukvård samt utbildning.
Källa: Tillväxtverket
Det tillgänglighetsindex som redovisas i kartan är framtaget av Tillväxtverket och används bland annat i systeme Pipos Regionalanalys. Syftet med indexet att kunna beskriva och jämföra tillgängligheten till ett antal olika reseanledningar. Indexvärdet ska och kan inte tolkas på egen hand utan syftet är kunna jämföra värden mellan områden oeller år.
Tillgänglighetsberäkningen görs på ett rutnät där varje ruta innehåller data om befolkningen och reseanledningar och när tillgänglighetsberäkningen görs får varje ruta en typ av poäng i tillgänglighet som sedan används för att visualisera tillgängligheten på kartan eller på andra sätt. Indexet sträcker sig från 0 till 100 och ju högre värde, desto större tillgänglighet.
Vi har valt att använda den så kallade beteendemodellen (det finns två modeller hos Tillväxtverket). I den tas det hänsyn till restid samt hur människor faktiskt väljer mellan olika reseanledningar och färdsätt. Detta inkluderar en mängd variabler såsom avstånd, restid, bekvämlighet, och tillgänglighet till olika färdsätt. Vikterna som används för att sammanväga restider och kostnader anpassas för att spegla de resvaneundersökningar som gjorts i Sverige.
Läs mer om Tillgänglighetsindex på Tillväxtverkets webbplats