Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland
Målområde: Ett tillgängligt Västmanland

Insatsområde: God tillgång till samhällsservice, tjänster och utbud

Förbättrad samhällsservice i Västmanland kräver digitala lösningar, mobila vårdenheter och samverkan mellan aktörer. Satsningar på e-hälsa, mobila kulturprojekt och stärkt kommersiell service kan öka tillgängligheten i hela länet.

För att förbättra tillgången till samhällsservice i Västmanland krävs satsningar på digitala lösningar, mobila vårdenheter och samordnade insatser. Digital vård och e-hälsotjänster är centrala för att öka vårdtillgängligheten, särskilt i landsbygder, tillsammans med mobila enheter och förbättrad samordning mellan vårdnivåer. Förebyggande insatser och samarbete mellan region, kommuner och privata aktörer stärker vårdens kvalitet och tillgänglighet.

Kultur kan nå fler genom digitala plattformar, mobila kulturprojekt och samarbeten med lokala aktörer. Skolor och kulturskolor spelar en viktig roll för att skapa långsiktigt engagemang för kultur, medan lokala konstnärer och föreningar bidrar till gemenskap och kreativitet.

Tillgången till kommersiell service varierar i länet. I landsbygder behövs stöd till handlare för att erbjuda fler tjänster som apotek och paketutlämning, vilket kan stärka områdets attraktivitet och serviceutbud. Ökat samarbete och investeringar i infrastruktur gör service och kultur tillgänglig oavsett bostadsort.

Om diagrammen
Diagrammen på sidan är interaktiva och du kan välja att dölja eller visa olika mätpunkter.

Insatsområde: Ökad möjlighet att leva och verka i hela länet

Tillgänglighet till hälso- och sjukvården

I Västmanland får omkring 80 procent av patienterna en medicinsk bedömning eller första besök i specialistvården inom den utsatta tiden. Bland barn och unga som söker till BUP får drygt hälften sitt första besök inom 30 dagar. För behandling inom ytterligare 30 dagar ligger andelen runt 45 procent.

Andelen med medicinsk bedömning inom tre dagar ligger på 80 procent

Andel personer med medicinsk bedömning i primärvården inom tre dagar

80 procent fick medicinsk bedömning i primärvården inom tre dagar i genomsnitt under 2023 i Västmanlands län (årsmedelvärde). Andelen som får medcinsk bedömning inom tre dagar är lägre i Västmanland än i riket, där årsmedelvärdet var 87 procent.

Källa: Nationella väntetidsdatabasen

78 procent besökte specialistvården inom 90 dagar efter beslut om remiss/vårdbegäran i Västmanlands län

Andel besök till specialistvård inom 90 dagar efter beslut om remiss/vårdbegäran

78 procent besökte specialistvården inom 90 dagar efter beslut om remiss/vårdbegäran i Västmanlands län (årsmedelvärde för 2023). Årsmedelvärdet i riket var 68 procent år 2023. 

Källa: Nationella väntetidsdatabasen

*ny mätmodell infördes januari 2021

Andelen med operation eller åtgärd inom 90 dagar efter beslut om remiss/vårdbegäran

Andel patienter med operation/åtgärd inom 90 dagar efter beslut om remiss/vårdbegäran till specialistvård (exkl. psykiatrin)

I Västmanlands län fick 70 procent operation eller åtgärd inom 90 dagar under 2023 (årsmedelvärde). Genomsnittet i riket var under samma år 59 procent. 

Källa: Nationella väntetidsdatabasen

*ny mätmodell infördes januari 2021

Andel genomförda besök inom 30 dagar var 54 procent i länet år 2023

Andel genomförda besök inom 30 dagar (Barn- och ungdomspsykiatrin)

I Västmanlands län fick 54 procent ett första besök inom 30 dagar i genomsnitt under år 2023 jämfört med 56 procent i hela landet. Det innebär en uppgång jämfört med år 2022, då årsmedelvärdet var 45 procent i länet och 55 procent i hela landet. 

Källa: Nationella väntetidsdatabasen

*ny mätmodell infördes januari 2021

Under 2023 fick 43 procent behandling inom 30 dagar i Västmanlands län

Andel genomförda behandlingar inom 30 dagar (Barn- och ungdomspsykiatrin)

Under 2023 har andelen som fått behandling inom 30 dagar uppgått till 43 procent i Västmanlands län (årsmedelvärde) Det är en nedgång jämfört med året innan, då andelen var 52 procent. Västmanland ligger under årsmedelvärdet i riket, som var 68 procent år 2023. 

Källa: Nationella väntetidsdatabasen

Insatsområde: God tillgång till samhällsservice, tjänster och utbud

Tillgänglighet till samhällsservice

Västmanland tillhör de län i Sverige som har kortast avstånd till olika former av samhällsservice. 97 procent av Västmanlands invånare har mindre än 10 km till en dagligvarubutik, med ett genomsnittligt avstånd på 1,9 km. I de norra delarna av länet sjunker dock tillgängligheten betydligt.

Lokala skillnader i tillgängligheten

Nästan alla i befolkningen i länet (97%) har mindre än 10 km till närmaste dagligvarubutik med fullsortiment och medelavståndet till den närmaste butiken är 1,9 km. Undantaget storstadslänen tillhör Västmanland de län i Sverige som har kortast avstånd till olika former av samhällsservice. Självklart finns det dock lokala skillnader inom länet. Främst inom de norra delarna av länet sjunker tillgänglighetsindexet betydligt jämfört med den mest tätbefolkade delarna av länet. Indexet mäter enkelt uttryckt tillgängligheten utifrån olika reseanledningar och tar förutom restid även hänsyn till färdsätt i relation till vilken typ av resa som avses. Typen av resor som ingår i underlaget avser arbetsmarknad, kommersiell och offentlig service, sjukvård samt utbildning.

Källa: Tillväxtverket

Det tillgänglighetsindex som redovisas i kartan är framtaget av Tillväxtverket och används bland annat i systeme Pipos Regionalanalys. Syftet med indexet att kunna beskriva och jämföra tillgängligheten till ett antal olika reseanledningar. Indexvärdet ska och kan inte tolkas på egen hand utan syftet är kunna jämföra värden mellan områden oeller år. 

Tillgänglighetsberäkningen görs på ett rutnät där varje ruta innehåller data om befolkningen och reseanledningar och när tillgänglighetsberäkningen görs får varje ruta en typ av poäng i tillgänglighet som sedan används för att visualisera tillgängligheten på kartan eller på andra sätt. Indexet sträcker sig från 0 till 100 och ju högre värde, desto större tillgänglighet.

Vi har valt att använda den så kallade beteendemodellen (det finns två modeller hos Tillväxtverket). I den tas det hänsyn till restid samt hur människor faktiskt väljer mellan olika reseanledningar och färdsätt. Detta inkluderar en mängd variabler såsom avstånd, restid, bekvämlighet, och tillgänglighet till olika färdsätt. Vikterna som används för att sammanväga restider och kostnader anpassas för att spegla de resvaneundersökningar som gjorts i Sverige.

Läs mer om Tillgänglighetsindex på Tillväxtverkets webbplats

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder kakor (cookies) och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka kakor som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för kakor

Här kan du välja vilka kategorier av kakor (cookies) som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English