Insatsområde: Ökad möjlighet att bo och leva i hela länet
Västmanland är en del av en stark växande region med stora möjligheter för boende, arbete och näringsliv. För att hela länet ska utvecklas krävs ett välfungerande transportsystem, både för människor och gods. En utbyggd och pålitlig tåg- och busstrafik, i kombination med cykel- och gångvägar, gör det lättare att bo och arbeta i hela länet, men underlättar även pendling över länsgränserna. Samtidigt är tillgången till snabbt bredband i Västmanland avgörande för att skapa goda livsvillkor i hela Västmanland, särskilt för landsbygderna. Digital uppkoppling stärker möjligheten till distansarbete, tillgång till tjänster och digital delaktighet.
En fungerande bostadsmarknad och ett ökat bostadsbyggande är nödvändigt för att möta efterfrågan från både nya invånare och en åldrande befolkning. Fysisk planering måste samordnas med infrastruktur och kollektivtrafik för att skapa attraktiva boendemiljöer. Genom smart fysisk planering, fler bostäder och fler företagsetableringar kan Västmanland möta framtidens behov och stärka livsmiljöerna i både städer och landsbygder och samtidigt öka Västmanlands konkurrenskraft.
Insatsområdet för Ökad möjlighet att bo och leva i hela länet har valts utifrån flera grunder. Det speglar Västmanlands identifierade behov och utmaningar och är ett av tre insatsområden för målområde Ett tillgängligt Västmanland. För varje insatsområde har fem specifika indikatorer valts, varav två huvudindikatorer som speglar de största utmaningarna som länet står inför.
Huvudindikatorer för Ökad möjlighet att bo och leva i hela länet
Tillgång till snabbt bredband
Kollektivtrafikens marknadsandel
Om diagrammen
Diagrammen på sidan är interaktiva och du kan välja att dölja eller visa olika mätpunkter. Längst ner på sidan återfinns länkar till mer information om såväl huvudindikatorerna som övriga indikatorer.
Tillgång till snabbt bredband
Förändring av bredbandstäckningen under 2023
Den totala tillgängligheten till bredband, för både hushåll och arbetsställen, är relativt hög. Det innebär att när vi tittar på den förändring som skett under det senaste året är det framförallt de områden som tidigare legat lägre som kunnat öka tillgängligheten med mer än någon enstaka procentenhet. Sala, Arboga och Surahammar har alla ökat tillgängligheten med över fem procentenheter under 2023. Även Norberg och Skinnskatteberg hade lite större ökningar, runt 3-4 procentenheter. I övriga kommuner ligger ökningen runt 1-2 procentenheter.
Källa: Post och telestyrelsen
Kollektivtrafikens marknadsandel
Kollektivtrafikens marknadsandel
År | Västmanland (%) | Riket exklusive Stockholms län | Riket |
---|---|---|---|
2010 | 9 | 12 | 24 |
2011 | 15 | 14 | 25 |
2012 | 14 | 14 | 26 |
2013 | 12 | 13 | 27 |
2014 | 18 | 14 | 27 |
2015 | 13 | 13 | 26 |
2016 | 13 | 13 | 27 |
2017 | 17 | 16 | 27 |
2018 | 19 | 17 | 31 |
2019 | 16 | 17 | 31 |
2020 | 11 | 11 | 21 |
2021 | 9 | 11 | 20 |
2022 | 15 | 17 | 28 |
2023 | 16 | 17 | 31 |
2024 | 14 | 15 | 27 |
Andelen som väljer kollektivtrafik minskar
Andelen resor med kollektivtrafik, av samtliga resor med motorburen trafik i Västmanland, var 14 procent år 2024. Det är något lägre än riksgenomsnittet (exklusive Stockholms län) på 15 procent. Det innebär en minskning från föregående år. Fortfarande är det dock en bit kvar till nivån som gällde innan pandemin år 2020, då andelen resenärer med kollektivtrafiken sjönk kraftigt.
Trenden är densamma i övriga landet. Förklaringen kan till stor del hänga samman med insamlingens metod, där en del förändringar sannolikt har påverkat utfallet. Bland annat har en högre andel män besvarat enkäten vilket innebär att andelen som åker kollektivt minskar, då män vanligen i högre utsträckning väljer bilen än kvinnor. Undersökningen har också fått färre svar från personer som nyttjar stadstrafik och fler som använder regionaltrafik.
Anledningen att vi även redovisar riket exklusive Stockholms län är att Stockholm drar upp riksgenomsnittet kraftigt med sin höga andel som reser kollektivt och inte är representativt för övriga landet.
Källa: Svensk kollektivtrafik, Kollektivtrafikbarometern
Huvudindikatorer
Tillgång till snabbt bredband
Kollektivtrafikens marknadsandel
Övriga indikatorer
Bostadsmarknad och byggande
Pendling, över länsgräns och inom länet
Hanterat gods vid Mälarhamnarna