Mål#8 Öka frakterna via Mälarhamnarna
Genom Mälarfarleden och Mälarhamnarna når sjöfarten långt in i landet i den befolkningstätaste delen i Sverige, vilket gör att behovet av landtransporter kan hållas nere. Det gynnar både miljön och trafiksäkerheten. Även behovet av järnvägstransporter mellan Stockholmsområdet och Västra Mälardalen kan hållas nere, vilket ger mer utrymme för persontrafik på det hårt belastade järnvägsnätet i Mälardalen. År 2030 ser vi att frakterna via Mälarhamnarna har ökat.
Om diagrammen
Diagrammen på sidan är interaktiva och du kan välja att dölja eller visa olika mätpunkter.
I hamnarna i Köping och Västerås hanteras inkommande och avgående gods från fartyg, tåg och bil. De största volymerna hanteras över kaj och så ska det också vara i fortsättningen. Tåg och bil kompletterar sjöfarten och binder ihop land och sjö så att transporterna kan nå från dörr till dörr och ge kunderna möjlighet till den bästa totala lösningen. Sjöfarten en viktig pusselbit för att avlasta den högt belastade landinfrastrukturen. För att kunna öka frakterna via Mälarhamnarna pågår flera projekt för att göra hamnarna ännu bättre. Mälarprojektet är ett uppdrag som Sjöfartsverket har fått från regeringen. Syftet är att förbättra säkerheten och framkomligheten genom Södertälje kanal och på farlederna i Mälaren.
Hur följer vi upp delmålet?
Delmålet utvärderas mot hur många ton gods som hanteras i Västerås respektive Köpings hamn per år. Statistiken avser gods över kaj och fås från Mälarhamnar AB.