Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland
Trails of Västmanland

Årlig uppföljning 2022

Den här undersökningen genomförs årligen av ledningsgruppen för Trails of Västmanland. Syftet är att få en indikation på i vilken omfattning lederna används, identifiera gemensamma behov av insatser samt att hitta goda exempel som inspirerar till fortsatt utveckling.

Allt fler upptäcker länets leder

Enligt de personer som sköter om länets utvalda leder samt de turismföretag och besöksmål som finns utmed lederna, är det allt fler som cyklar och vandrar i länet. Boendeanläggningar vittnar om att de säljer fler vandringspaket och ledansvariga uppger att fler använder deras leder. 

Så här såg svarsfördelningen ut efter att totalt 21 deltagare svarat på frågan: Jämfört med föregående år upplever jag att antalet användare av lederna har…

Svarsfördelningen av de 21 svaren

- Ökat = 13 svar.
- Varit oförändrat = 6 svar.
- Har ingen uppfattning = 1 svar.
- Minskat = 1 svar.

 

Källa: Ledningsgruppen för Trails of Västmanland.

Undersökningen visar att intäkterna från besökarna har ökat jämfört med föregående år. Det beror på att allt fler efterfrågar vandringspaket, uthyrning av utrustning som till exempel mountainbikecyklar samt caféer och boende.
― Henrik Wester, turismchef, Västmanland Turism – en del av Region Västmanland

Trots att allt fler använder lederna, ökar inte skadegörelserna eller nerskräpningen. Däremot har slitaget på lederna och efterfrågan på ved vid rastplatserna ökat. De utvalda ledernas skick uppfattas vara i bra eller mycket bra skick, vilket är en klar förbättring jämfört med föregående år.

En stor utmaning med förvaltningen och marknadsföringen är att resurserna i form av pengar och personal varierar år för år, vilket får till följd att det är svårt att säkerställa en positiv upplevelse för dem som besöker lederna.

Så här såg svarsfördelningen ut efter att totalt 21 deltagare svarat på frågan: Jag upplever att lederna i området är i...

Svarsfördelningen av de 21 svaren

- Betyg 1 = Mycket dåligt skick: 0 svar.
- Betyg 2: 1 svar.
- Betyg 3: 17 svar.
- Betyg 4 = Mycket bra skick: 3 svar.

 

Källa: Ledningsgruppen för Trails of Västmanland.

Tillsammans med länets kommuner, lokala arbetsgrupper och turismföretag utvecklar och kommunicerar vi de bästa lederna för att locka både besökare och invånare att upptäcka länet till fots, på cykel eller i kanot. På webbplatsen och i appen Naturkartan finns kartor, ledbeskrivningar och inspirerande artiklar samlat under namnet Trails of Västmanland.
― Henrik Wester, turismchef, Västmanland Turism – en del av Region Västmanland

Kort om Trails of Västmanland

Trails of Västmanland är en guide med länets bästa cykel och vandringsleder som vänder sig till besökare och länets invånare. Målsättningen är att erbjuda hållbara och kvalitetssäkrade naturupplevelser utmed länets utvalda cykel- och vandringleder.

På webbplatsen www.trailsofvastmanland.se och i appen Naturkartan finns kartor, beskrivningar av leder och artiklar med praktisk information som underlättar planeringen när man vill vandra, cykla eller paddla i Västmanland.

Henrik Wester

Turismchef, Västmanland Turism – en del av Region Västmanland
021–481 82 54

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder kakor (cookies) och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka kakor som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för kakor

Här kan du välja vilka kategorier av kakor (cookies) som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English