Smarta sätt 2024–2025
Vi på Region Västmanland satsar på företagsutveckling och destinationsutveckling för ökad lönsamhet och stärkt hållbarhet inom besöksnäringen i Västmanland. I projektet ”Smarta sätt 2024-2025” arbetar vi tillsammans för en framgångsrik och hållbar destination.
I projektet ”Smarta sätt 2024-2025” arbetar Region Västmanlands turismorganisation, Västmanland Turism, tillsammans med länets kommuner och medverkande turismverksamheter. Projektet bidrar till RUS 2030s målområde ”Ett nyskapande Västmanland genom hållbar tillväxt” genom strategisk utveckling på destinationsnivå och stöd till kompetensutveckling på företagsnivå. Projektet bidrar även till målområdet ”Ett tillgängligt Västmanland” med insatser för god tillgänglighet och en ökad attraktion. Projektet finansieras av Region Västmanland och med statliga medel för regionalt utvecklingsarbete, så kallat 1:1-medel, och pågår mellan 1 januari 2024 och 31 december 2025.
Beskrivning av Smarta sätt 2024-2025
På kort sikt förväntas medverkande turismverksamheter ha ökat sin kunskap och medvetenhet kring hållbar utveckling och skapat en stolthet tillsammans med övriga aktörer i länet. Insatserna leder till att verksamheterna
- blir attraktivare arbetsgivare med bättre förutsättningar i att rekrytera, behålla och stimulera medarbetare
- skapar förutsättningar för ökad lönsamhet genom smarta hållbara inköp och investeringar
- i större utsträckning attraherar den medvetna resenären som väljer hållbara resealternativ
- bidrar till destinationsutveckling genom att lyfta lokala verksamheter, både i kommunikation och genom inköp av varor och tjänster
- får en möjlighet att utveckla den fysiska tillgängligheten på plats och därmed bidra till ett mer tillgängligt Västmanland
- ökar synligheten nationellt och på den internationella närmarknaden.
Projektens målgrupp är främst små och medelstora turismverksamheter som tillsammans med den regionala turismorganisationen (Region Västmanland) vill vara med att skapa en framgångsrik och hållbar besöksdestination. Exempel på insatser är
- rådgivningar för bättre gästupplevelser och ökad hållbarhet
- kunskapsinsatser om produktutveckling och digital närvaro för att nå globala resenärer
- visningsresor, arbeten med researrangörer och media för internationell produktutveckling och försäljning
- genomlysningar och tillgänglighetsinventeringar som stärker turismverksamheternas kommunikation till personer med funktionsnedsättning.