Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland

Delregional konferens i Region Uppsala: Nyttan med validering

Den 11 september arrangerade delprojektet i Region Uppsala en förmiddag med fokus på nyttan av validering. Målgruppen var personer som på olika nivåer arbetar med arbetsmarknadsfrågor och vuxenutbildning.

För att utforska och dela kunskap om nyttan med validering, utgick konferensens agenda från den unika rapporten Samhällsekonomisk analys av validering. Den rykande färska rapporten från 2024 har projektet tagit fram med hjälp av Ramboll. I den presenteras den samhällsekonomiska nyttan med validering inom Komvux och näringsliv. Studiens resultat presenterades av Gustav Larsson från Ramboll och frågan breddades med lokala exempel och förankring av validering som en del i den större kompetensförsörjningsfrågan.

Studien visar att validering inom Komvux kan vara mer kostnadseffektivt än reguljär utbildning, och bland företagens nyttor finns minskade kostnader för nyrekrytering, personalomsättning och minskningar i arbetsplatsolyckor. För att validering ska löna sig på fler nivåer än för individen krävs en uthållighet för att få till en smidig organisation för valideringen, både inom Komvux och näringsliv.

Det framkom tydligt under konferensen att validering är ett viktigt verktyg i en större helhet, och inte en fråga som ska behandlas separat på sidan. Dialogen under konferensen betonade även vikten av samverkan kring valideringsfrågan.

"Vi pratar ofta om nyttan med validering på individnivå, och det ska vi förstås fortsätta göra. Men vi behöver också, som idag, prata om nyttan på fler nivåer. Här ser vi framför allt att frågor om ekonomi kring validering väcker engagemang. Vi får ofta frågan om vi har råd att validera när frågan snarare borde vara om vi har råd att inte göra det i den kompetensutmaning som råder i vårt samhälle", säger Tove Quennerstedt, delprojektledare i Region Uppsala, som tillsammans med huvudprojektledare Karin Lantz modererade konferensen.

Tove Quennerstedt och Karin Lantz, en del av projektledningen.

Bild: Tove Quennerstedt, delprojektledare, Region Uppsala laddar upp för konferensen tillsammans med Karin Lantz, huvudprojektledare, Region Västmanland.

Konferensen spelades in

Konferensen, som genomfördes digitalt via Teams mellan kl. 09:00–12:00, erbjöd värdefulla insikter för dig som arbetar inom området. Fram till och med den 25 september fanns det möjlighet att se inspelningen i efterhand.

[Plats för filmfil - nerplockad 240925].

Agenda:

• Välkomna från studion
    Tove Quennerstedt och Karin Lantz

• Vad är validering?
    Anna Kahlson, Myh

• Nyttan med validering: Komvux
    Gustav Larsson, Ramboll

• Validering i praktiken – exempel från Uppsala
    Helena Ramqvist, Uppsala kommun

• Återsamling i studion

• Nyttan med validering: näringsliv
    Gustav Larsson, Ramboll

• Validering i kompetensförsörjning
    Kim Scharafinski, Region Uppsala

• Avslutning från studion

Vill du veta mer? Ta kontakt!

Kunde du inte delta på konferensen, eller missade du tillfället att ta del av inspelningen i efterhand? Eller har du andra frågor om projektet i sin helhet? Tveka inte att kontakta Tove Quennerstedt >, delprojektledare i Region Uppsala.

Tove Quennerstedt.
Bild: Tove Quennerstedt.

Validering – en del av lösningen för kompetensförsörjning

Loggor: Projektlogga med text Regionala strukturer för validering i Östra Mellansverige; Tillväxtverket med texten Med finansiering från tillväxtverket.

Välkommen att delta på projektets digitala resultatkonferens den 22 oktober!

Du har väl inte missat att Validering i ÖMS arrangerar en projektgemensam resultatkonferens den 22 oktober? Där kommer delar av projektresultaten att redovisas och diskuteras tillsammans med ett flertal spännande gäster.

Mer information och anmälan hittar du här

Bild: Reklam för resultatkonferensen den 22 oktober.

Inställningar för kakor

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.