Nyheter React-EU Industrilyft
Här kan du ta del av artiklar om React-EU Industrilyft – projektet som har gett anställda på små och medelstora industriföretag en chans att stärka sin ställning på arbetsmarknaden genom kompetensutveckling.
Summering av slutevent för React-EU Industrilyft
Den 21 april hölls ett digitalt slutevent för React-EU Industrilyft – projektet som når sitt avslut den 30 april. Syftet var bland annat att presentera projektets resultat och dess effekter, men även att erbjuda en föreläsning om kulturella relationers betydelse för företagens framgång.
Projektet React-EU Industrilyft, som finansieras av Europeiska socialfonden som en del av Europeiska unionens hantering av covid-19-pandemin, närmar sig sitt avslut efter att ha pågått sedan juni 2022. För att summera projektet genomfördes ett avslutande digitalt slutevent.
Med finansiering från Europeiska socialfonden:
Sammanfattning av React-EU Industrilyft
Johan Stunz inledde träffen genom att presentera resultaten från React-EU Industrilyft, vari fokus har varit att säkra kompetensförsörjningen och stärka kompetenskraften i länet. Totalt har 21 företag utbildat cirka 2 200 medarbetare, fördelat på 107 unika utbildningsinsatser. Utbildningarna har fokuserat på fyra olika utbildningsområden: Produktion, digitalisering, ledarskap samt kvalitet och underhåll.
Johan berättade att responsen har varit positiv och att de deltagande företagen har uttryckt att projektet fungerat väldigt smidigt. Det har överlag funnits ett stort sug bland företagen att utbilda sin personal och deltagarna har varit mycket nöjda med projektets utbildningsmoment. En av utmaningarna som funnits är att deltagarantalet varit något mindre än beräknat. Anledningen beror till stor del på att företag planerat att genomföra utbildning för samtlig personal, men sedan bestämt sig för att fokusera på ledningsgrupper istället. En annan utmaning, som har funnits sedan tidigare och som även noterats under React-EU Industrilyft, är underrepresentationen av kvinnor inom svensk industri. För att motverka underrepresentationen har projektet lagt stor vikt på att utbilda just kvinnor, med fokus på roller med ledande befattningar
Film med intervjuer tillsammans med företagen som deltagit i projektet
Det bjöds även på filmvisning. Sluteventets deltagare fick lyssna till tre intervjuer som genomförts tillsammans med några av de företagsrepresentanter som deltagit i projektet. Här delar företagsrepresentanterna sina erfarenheter av projektet, inklusive dess effekter och den kunskap de fått med sig genom att delta.
De tre intervjuerna som spelades upp under sluteventet utgör således delar av en längre film om projektet. Filmen skapades för att sammanfatta projektets resultat, dess utmaningar, men även för att belysa företagen som valde att engagera sig och dra nytta av vad projektet kunde erbjuda. Den fullständiga filmen om projektet kan du ta del av nedan:
Positiv feedback genererade i en tredje träff för produktionsnätverket!
Efter positiv feedback från deltagarna i produktionsnätverket, planerade projektledningen i React-EU Industrilyft in en tredje träff för nätverket.
Den 17 april samlades deltagare från företagen Mattsson Metal, Fårbo Mekaniska och Car-O-Liner på Steam Hotel i Västerås för att utforska nya lösningar och strategier för utmaningar inom industrin. Responsen från deltagarna var följande när de fick nyheten om en tredje träff för nätverket:
Bra. Det är alltid bra med andras input på hur vi kan utvecklas genom att dela vad vi har för problem och hur vi har löst dem, säger Jörgen Bennehall, platschef, Matsson Metal.
Trevligt och intressant att få möjligheten att fortsätta prata om företagsstyrning och ledarskap, säger Markus Brännström, produktionsteknisk chef, Fårbo Mekaniska.
Har inte varit med på de två tidigare träffarna. Men fick möjligheten att vara på denna och tog chansen. Kul, säger Linnea Berggren, gruppledare, Fårbo Mekaniska.
Bra. En till givande dag med produktionsnätverket, säger Stefan Andersson, produktionsansvarig, Fårbo Mekaniska.
Positiv att få med sig mer erfarenhet av andra genom att byta tankar om erfarenheter, säger Dennis Holmkvist, teamledare, Car-O-Liner.
Kul. En dag till med roliga och spännande diskussioner. Alltid bra att höra hur andra har löst problem för att få hjälp/idéer till lösningar för mina problem, säger Christer Erikson, produktionsledare, Car-O-Liner.
Dagens tema
Precis som under första och andra träfftillfället, var Pernilla Pihl från FrontLeaders på plats för att hålla i utbildningen. Dagens tema var byggt runt kvalitetstriangeln för projekt/utveckling där kostnad, tid och resultat balanseras för att ge kvalitet. Utifrån det diskuterade deltagarna olika scenarion:
- Egen kompetensutveckling.
- Medarbetares kompetensutveckling.
- Målsättning.
- Investeringsprojekt och interna projektledare.
- Bli bästa arbetsgivaren (kultur och engagemang).
- Rekrytering.
- Prioritering (till exempel arbetsmiljöåtgärder).
Vad tar deltagarna med sig efter dagens träff?
Efter dagens träff bad vi deltagarna från företagen att dela med sig av vad de tar med sig inför framtiden utifrån dagens nämnda tema:
Titta på hela kostnaden när vi har problem, men även självutveckling och dagliga checklistor, säger Jörgen Bennehall, platschef, Matsson Metal.
Vi måste fortsätta att bli bättre på att kvalitetssäkra våra projekt. Vi måste fortsätta jobba med våra mätetal och analysera dessa för att förstå vart våra största problem ligger. Vi måste bibehålla företagets goda personalkultur för att säkerställa att vi även i framtiden är en attraktiv arbetsgivare, säger Markus Brännström, Produktionsteknisk chef, Fårbo Mekaniska.
Jag tar med mig erfarenhetsutbytet då jag är relativt ny i min roll på företaget. Vad som får oss att stanna hos arbetsgivaren, ledarskap-medarbetarskap och reflektion, säger Linnea Berggren, gruppledare, Fårbo Mekaniska.
Viktigt med mjuka delar och människan i centrum, säger Stefan Andersson, produktionsansvarig, Fårbo Mekaniska.
Ledarskap. Att bygga grupper med positivitet, samarbeta med varandra på ett positivt sätt, säger Dennis Holmkvist, teamledare, Car-O-Liner.
Jag fick tips om mätetal för måluppfyllelse för en avdelning, säger Christer Erikson, produktionsledare, Car-O-Liner.
– Tillsammans säkrar vi kompetensförsörjning och konkurrenskraft för länets industri.
Projekt React-EU Industrilyft finansieras av Europeiska socialfonden som en del av Europeiska unionens hantering av covid-19-pandemin.
Deltagarröster: Om utbildningen Hållbart ledarskap
Under våren gavs ett utbildningstillfälle i hållbart ledarskap som gav deltagarna möjligheten att fördjupa sig inom de hållbarhetsfrågor som blivit alltmer relevanta i näringslivet, och som ställer nya krav på de befintliga ledarstrukturerna. Men vad har deltagarna att säga om utbildningen?
Hållbara ledarskapsfärdigheter är kritiska för att bygga upp en positiv och hållbar framtid, och genom att delta i utbildningen Hållbart ledarskap har både nuvarande- och blivande ledare fått möjligheten till en överblick i hur de kan driva en hållbar verksamhet. Utbildningen gavs vid ett tillfälle och bestod av tre utbildningsdagar som var utspridda under en kortare period.
Deltagarröster
Vi har följt upp med de 13 deltagarna som närvarade vid den sista träffen under vårens första utbildningstillfälle. Träffen hölls på First Hotel Plaza i Västerås. Medverkade var deltagare från företagen Lucchini, Benteler Automotive, Backer Calesco, Voith, Twindej och Arotech. Så här sa några av deltagarna om betydelsen av hållbart ledarskap:
Hållbart ledarskap är viktigt och intressant för mitt arbete som chef. – Jörgen Persson, chef TBL på Lucchini
Fem viktiga ledarskapsfunktioner i en grupp beskrevs: Att definiera vision och mission, sätta upp tydliga mål, identifiera framgångsfaktorer och omvärldsfaktorer, samt att tillämpa coachande ledarskap. – Natasa F. Wretstrom, ställföreträdande kvalitets- och miljöchef på Lucchini
Hållbart ledarskap är mycket nyttigt för mig som ny ledare. – Peter Bast, chef TMR på Lucchini
Att ha kunskaper i hållbart ledarskap är viktiga verktyg i chefsrollen. – Mika Komulainen, chef TBB på Lucchini
Som chef anser jag att det är viktigt att vara en bra och tydlig ledare för att kunna motivera och engagera mina medarbetare. – Pia Sjöblom, chef på Lucchini
Jag strävar efter att utvecklas som ledare och jag anser att tydlighet och kommunikation är avgörande för att nå dit. Kunskaper om hur hjärnan påverkas är också värdefullt för att kunna kommunicera effektivt och leda mitt team på ett hållbart sätt. – Mattias Folgerö, tillverkningschef på Benteler Automotive
Jag anser att engagemang, motivation och kompetens är viktiga faktorer för att kunna leda mitt team på ett hållbart sätt och uppnå organisationens mål. – Kenth Öhman, arbetsledare på Backer Calesco
Hållbart ledarskap kan bidra till en bättre sammanhållning inom mitt team och skapa en tryggare arbetsmiljö för alla medarbetare. – Stefan Söderberg, teknikchef på Lucchini
Jag anser att ett väldigt tydligt och närvarande ledarskap är nödvändigt för att kunna hålla samman och leda flera grupper på ett effektivt sätt. Personligt ledarskap är också viktigt för att nå dit. – Caroline Hagewald, konstruktionschef på Voith
Jag inser vikten av att skapa en kultur av psykologisk trygghet inom företaget för att uppnå hållbart ledarskap och få medarbetarna att känna sig stödda och motiverade. – Magnus Aldborg, kvalitetschef på Twindej
Efter avslutad utbildning fick deltagarna nya kunskaper och förmågor inom den beslutsfattande verksamheten. Programmet innehöll såväl teoretiska som praktiska övningar inom områden som coachande ledarskap, konflikthantering och motivation, vilket gav deltagarna de verktyg som krävs för att bli en hållbar ledare. Följande är några av de verktyg och färdigheter som deltagarna tog med sig från utbildningen:
Som chef tog jag med mig viktiga verktyg från utbildningen. Exempelvis att vara mer lyhörd inför mina medarbetare, använda mina erfarenheter som ledare för att hantera utmaningar, arbeta tillsammans mot gemensamma mål, visa respekt för mina medarbetare, öka deras motivation och använda min tid mer effektivt. – Jörgen Persson, chef TBL på Lucchini
För att leda en grupp på ett hållbart sätt är det viktigt att ha färdigheter inom konflikthantering och att skapa en miljö där det finns förtroende och trygghet. Dessa färdigheter hjälper till att förebygga konflikter och skapa en positiv atmosfär där medarbetarna kan känna sig trygga och engagerade. – Natasa F. Wretstrom, ställföreträdande kvalitets- och miljöchef på Lucchini
Från utbildningen om hållbart ledarskap tog jag med mig värdefulla verktyg som att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt, skapa tydliga målbilder för både mig själv och mina medarbetare, samt att öka engagemanget bland medarbetarna. – Peter Bast, chef TMR på Lucchini
Jag lärde mig viktiga verktyg för att hantera konflikter på ett effektivt och konstruktivt sätt under utbildningen om hållbart ledarskap. – Mika Komulainen, chef TBB på Lucchini
Från utbildningen om hållbart ledarskap tog jag med mig verktyg som att ställa öppna frågor för att öka dialogen med mina medarbetare, ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt samt reflektera över min egen ledarstil och hur jag kan utvecklas som ledare. – Pia Sjöblom, chef på Lucchini
Under utbildningen om hållbart ledarskap fick jag lära mig viktiga verktyg för att arbeta med målsättningar och visioner, samt hur man kan stimulera medarbetarnas inre motivation för att nå dessa mål. – Mattias Folgerö, tillverkningschef på Benteler Automotive
En viktig lärdom från utbildningen om hållbart ledarskap var att vara 'slow and stupid', det vill säga att inte agera för snabbt utan att istället lyssna och försöka ta in all information innan man fattar beslut. Vidare betonades vikten av att sätta upp tydliga och gemensamma mål för att främja ett hållbart ledarskap. – Stefan Söderberg, teknikchef på Lucchini
Ett konkret verktyg jag tar med mig från utbildningen om hållbart ledarskap är att planera och sätta mål för mitt eget ledarskap för att kunna sätta mål för min grupp. Vidare betonades vikten av balans i gruppen på individnivå för att främja ett hållbart ledarskap. – Caroline Hagewald, konstruktionschef på Voith
En viktig lärdom jag fick från utbildningen om hållbart ledarskap är att använda coaching som verktyg för att stödja mina medarbetare. Vidare betonades betydelsen av psykologisk trygghet, motivation och mångfald för att skapa ett hållbart ledarskap. – Magnus Aldborg, kvalitetschef på Twindej
Jag tar med mig att involvera min grupp mer i beslutsprocessen för att nå våra gemensamma mål, samt att fokusera på att sätta tydliga och individuellt anpassade mål för mina medarbetare. Det är viktigt för mig att lära känna mina medarbetare och deras behov för att skapa en trivsam och produktiv arbetsmiljö. Jag tar också med mig insikten att lyssna mer än jag pratar, och att jobba med teambuilding för att stärka gruppen. – Sandra Lehmann, vice VD på Arotech
Vad visar Nercias utvärdering av utbildningen?
Utbildningen i hållbart ledarskap har fått positiv feedback. I Nercias egna utvärdering fick utbildningen 163 poäng av 180 möjliga. Deltagarna uttryckte att utbildningen var mycket nyttig och lärorik samt att upplägget som utbildningsledarna Marie Sannes och Ulrika Torssell satte upp fungerade mycket väl.
React-EU Industrilyft: Tillsammans säkrar vi kompetensförsörjning och konkurrenskraft för länets industri.
Projektet finansieras av Europeiska socialfonden som en del av Europeiska unionens hantering av covid-19-pandemin.
Fler deltagarröster: Om utbildningen Leda utan att vara chef
Under våren 2023 startade fyra nya tillfällen för utbildningen Leda utan att vara chef. Utbildningen är en av de gemensamma aktiviteterna som React-EU Industrilyft anordnat för projektets deltagande företag. Men vilken respons har vårens deltagare gett?
Precis som under hösten 2022, bestod utbildningen Leda utan att vara chef av tre utbildningsdagar med olika fokusområden: Dag 1 handlade om personligt ledarskap och tacklade utmaningar inom bland annat lärande, värderingar och motivation. Dag 2 fokuserade på gruppens utveckling och här fick deltagarna ta del av kunskap angående bland annat gruppdynamik, situationsanpassat ledarskap och gruppteorin FIRO. Under den avslutande tredje dagen tacklades kommunikationsbegreppet. Dagen syftade till att skapa en bättre förståelse för hur olika personer kommunicerar och hur man skapar en friktionsfri kommunikation på arbetsplatsen.
Deltagarröster från Voith, Twindej och Luccini
Deltagarna från företagen Voith, Twindej och Luccini har gått utbildningen under vårens Tillfälle 1 och hade sin sista utbildningsdag den 31 mars. Uppföljningen av utvärderingen, som Nercia utbildning genomfört efter utbildningen, indikerar att deltagarna varit nöjda. Så här svarade några av deltagarna på några av utvärderingens frågor:
Vad är du särskilt nöjd med i utbildningen?
- "Vara en bra ledare i olika situationer."
- "Allt som jag har lärt mig. Hur man hanterar konflikter etcetera."
- "Bredden, bra med gruppövningar."
- "Att den är tillämpbar inte bara i arbetet utan hemma också."
- "Konkreta exempel på verktyg att ta med sig tillbaka."
- "Lagom långa sittningar, intressanta case och gruppövningar."
- "Alla övningar och tid för reflektion. Generellt innehåll var riktigt bra."
- "Bra innehåll i kursen, lärorikt."
- "Mycket bra med uppdelad kurs på flera dagar för det ger möjlighet till hemläxa, reflektion och repetition vilket jag lär mig bättre av. Också mycket trevlig miljö på Steam att ha kursen på."
Vad tycker du var mindre bra? (Ge gärna förlag på förbättringar!)
- "Kan inte komma på något."
- "Jag har tyvärr inget att påpeka."
- "Önskar att presentationerna printades; för att eventuellt skriva anteckningar på. Kan ges efter kurstillfället."
Hur bedömer du utbildningen i dess helhet?
- "Klockren! Intensiv och lagom lång utan att missa några viktiga punkter."
- "Mycket givande utbildning."
- "Bra med uppdelningen på flera dagar så det inte blir korvstoppning."
- "Bara positivt att säga."
React-EU Industrilyft: Tillsammans säkrar vi kompetensförsörjning och konkurrenskraft för länets industri.
Projektet finansieras av Europeiska socialfonden som en del av Europeiska unionens hantering av covid-19-pandemin.
Vi deltog i produktionsnätverket
Den 9 februari träffades nio deltagare från fyra olika företag i Västmanland för att delta på produktionsnätverkets andra och sista träfftillfälle som anordnades genom projektet React-EU Industrilyft.
Varför valde deltagarna från början att delta i produktionsnätverket och vad såg deltagarna fram emot inför det andra träfftillfället? Är deltagarnas förväntningar på nätverket uppfyllda och vilka möjligheter ser deltagarna med produktionsnätverket – även efter projektavslut?
Stefan, Jimmy och Markus från Fårbo Mekaniska
Stefan, Jimmy och Markus från Fårbo Mekaniska deltog samtliga redan under första träfftillfället för produktionsnätverket. Inför den andra träffen saknade Jimmy specifika förväntningar på dagen, medan både Stefan och Markus såg fram emot gruppdiskussionerna. Markus nämner specifikt möjligheten att få veta mer om hur deltagarna från GKN Driveline arbetar med styrning. Att just se hur andra arbetar och lära av andras framgångar och misstag var anledningen till att både Jimmy och Markus från början ville delta i produktionsnätverket. Stefan valde att delta eftersom nätverket kan leda till personlig utveckling i rollen som ledare.
Mina förväntningar på produktionsnätverket är uppfyllda och jag är nöjd. Det har dels varit trevligt, men även högt i tak. Möjligheten som jag ser framöver är att besöka varandras arbetsplats. ― Stefan Andersson, produktionsansvarig, Fårbo Mekaniska
Mina förväntningar är uppfyllda och jag är nöjd. Det har varit lättsamt och meningsfullt, men även kul att höra andra berätta om olika situationer som de varit med om. Möjligheter framöver är att se hur man kan ta olika steg framåt i verksamheten utifrån det man lärt sig. ― Jimmy Gallon, produktionsledare (verkmästare), Fårbo Mekaniska
Mina förväntningar på produktionsnätverket har uppfyllts, eftersom det har varit bra att få reflektera över nuläget. Möjligheten nu fortsättningsvis är att fortsätta lära av andra och av andras framgångar och misstag. ― Markus Brännström, produktionsteknisk chef, Fårbo Mekaniska
Sara och Josefine från GKN Driveline
Sara och Josefine från GKN Driveline deltog båda två på första träfftillfället för produktionsnätverket. Inför dagens träff såg båda fram emot att fortsätta dela erfarenheter med andra deltagare. Det var Saras chef som frågade om hon ville delta i nätverket. Att Sara valde att tacka ja var för att möjligheten lät både kul och spännande. Sara var nyfiken på att utbyta erfarenheter, bland annat gällande utmaningar som andra företag har i dagsläget. Josefine valde att delta i produktionsnätverket för möjligheten att kunna skapa sig ett nätverk och för att med deltagarna i nätverket kunna utbyta kunskap och tips.
Mina förväntningar har uppfyllts. Om jag fick önska något så hade jag, som kommer från ett lite större företag, velat ha med ett eller flera företag i samma storlek. Annars har allt varit jättebra. Möjligheten som jag ser med produktionsnätverket i fortsättningen är att fortsätta dela erfarenheter. ― Sara Kinisjärvi, avdelningschef, GKN Driveline
Mina förväntningar är uppfyllda och jag är nöjd. Möjligheter med produktionsnätverket framöver ser jag att utvecklingen mellan olika industrier hamnar på en jämnare nivå, så att glappet minskar. ― Josefine Almgren, avdelningschef, GKN Driveline
Jörgen från Mattsson Metal
Jörgen från Mattsson Metal deltog redan på första tillfället för produktionsnätverket. Inför dagens träff såg Jörgen fram emot att solla lite mer i de problem och lösningar som övriga i nätverket också hanterar på företagen som de arbetar på. Jörgen valde att delta i produktionsnätverket för att det är nyttigt att få se vad andra företag gör och för att höra hur de har gjort för att lösa problem.
Jag är jättenöjd med produktionsnätverket. Jag har fått ut mer än vad jag förväntade mig. Däremot behöver det vara fler återkommande träffar. Framöver ser jag möjligheten för ett ökat nätverk och möjligheten att kontakta andra deltagare vid frågor. ― Jörgen Bennehall, platschef, Mattsson Metal
Dennis, Magnus och Christer från Car-O-Liner
Dennis, Magnus och Christer arbetar på företaget Car-O-Liner. Det var kollegorna som uppmanade Dennis att delta. Inför dagen såg Dennis fram emot att utbyta tankar. Magnus är den enda deltagaren som inte deltog under första träfftillfället. Magnus visste inte riktigt vad nätverket var, men tyckte att det lät intressant när han fick en förfrågan att delta av Nercia, projektets utbildningsleverantör. Inför dagen såg Christer fram emot att kunna få ta del av spännande erfarenheter om de aktuella teman som skulle tas upp. Christer valde att delta i produktionsnätverket för att nätverka, men även för att höra nya infallsvinklar på problem och lösningar.
Jag tycker att mina förväntningar på produktionsnätverket har blivit uppfyllda. Jag är nöjd, eftersom jag fått veta mer om hur andra jobbar. Framöver hoppas jag kunna fortsätta att byta tankar med andra. ― Dennis Holmkvist, teamledare, Car-O-Liner
Jag gick med i produktionsnätverket helt förutsättningslöst och jag är nöjd efter dagens träff. Framöver ser jag möjligheten att fortsätta byta idéer och kunskap med övriga deltagare. ― Magnus Nordin, produktionsledare, Car-O-Liner
Mina förväntningar har uppfyllts och jag är mycket nöjd över bra diskussioner. Det är alltid bra att fortsätta nätverka, även framöver, eftersom diskussionerna ger så mycket. ― Christer Erikson, produktionsledare, Car-O-Liner
React-EU Industrilyft: Tillsammans säkrar vi kompetensförsörjning och konkurrenskraft för länets industri.
Sammanfattningsvis är deltagarna nöjda med produktionsnätverket. Förhoppningen i projektet har varit att träffarna ska leda till ett fortsatt nätverkande – även efter projektavslut. Att deltagarna ser fram emot att nätverka i framtiden talar för att aktiviteten uppfyllt sitt mål.
Pernilla, utbildare från FrontLeaders
På produktionsnätverkets båda träfftillfällen har utbildare Pernilla Pihl följt deltagarna. Vad har Pernilla att berätta om deltagarnas resa och nätverkets framväxt?
Pernilla konstaterar att samtliga deltagare, som deltog på produktionsnätverkets första tillfälle, valde att komma tillbaka till det andra träfftillfället – och att det i sig talar för att produktionsnätverket är en uppskattad aktivitet. Att företagen som deltagarna arbetar på inte konkurrerar med varandra innebär dessutom att deltagarna kan samarbeta och diskutera tillsammans utan hinder. Pernilla berättar vidare att det ger deltagarna i nätverket en möjlighet att lära sig mer om hur man löser liknande problem – men branschöverskridande.
Det har varit kul att följa ett härligt och öppet gäng som delar erfarenheter och tar med sig lärdomar. Att ta sig tid för reflektion och få nya tankar och idéer är så inspirerande! Det ger också ett kvitto på värdet som vi tillför i form av engagemang och glädje som hänger kvar framöver. ― Pernilla Pihl, utbildare på och ägare av FrontLeaders
Tredje företagsträffen genomförd
Den 7 februari hade Region Västmanlands projektledning tillsammans med Nercia Utbildning den tredje företagsträffen med företagen som deltar i ESF-projektet React-EU Industrilyft. Projektet börjar närma sig ett avslut, men än finns det både tid och möjlighet för utbildning.
Projektets tredje företagsträff hölls på Elite Stadshotellet Västerås. Deltagare som inte kunde närvara fysiskt kunde ansluta digitalt via Microsoft Teams. Träffen modererades av Johan Stunz, projektledare på Nercia.
Nuläget i projektet – hur ligger vi till?
Agendan inleddes med en genomgång av nuläget gällande medfinansieringen, prioriterade utbildningssatser och kommande utbildningar.
Projektet i siffror
Den 31 januari 2023 har cirka 96 % av budgeten förbrukats. Det motsvarar cirka 5,35 miljoner kronor av den totala budgeten på cirka 5,55 miljoner kronor. Hittills har cirka 1 500 deltagare utbildat sig för en eller flera utbildningar, fördelat på totalt 57 olika utbildningar. Utbildningar som prioriterats av företagen är nästan exakt de samma som vid andra företagsträffen och presenteras i nedan under de fyra utbildningsområdena:
- Produktion: Ständiga förbättringar; Workshop Lean Six Sigma; Project management; Praktiskt projektledning i produktion; Produktionsnätverk; Säkerhetsdag; Att driva projekt; Lean Six Sigma – Green Belt; Lean Six Sigma – Yellow Belt.
- Digitalisering: Effektiv digital arbetsplats; Leda virtuella team; Förändringsledning; Digitala verktyg; Power BI; Excel; How to create basic e-learning.
- Ledarskap: Medarbetarskap; Ledarskap för chefer; Självledarskap; Ledningsgruppsutveckling; Ny som chef; Teamledare; Leda utan att vara chef; Coachande ledarskap; Arbetsmiljö; Arbetsrätt med förhandlingsteknik; Train the trainer; Sexual harassment prevention.
- Underhåll/kvalitet: Robotutbildning; Ständig utveckling; Rotorsaksanalys; Operatörsunderhåll; Siemens Tiaportalen; El för mekaniker; Skötsel av elektriska anläggningar; CE-märkning (maskinsäkerhet);VDA/FMEA; Internrevision.
Deltagarna fick även information om att Europeiska socialfonden (ESF), som medfinansierar projektet, har gett möjlighet till att avsluta ett fåtal utbildningar senare än planerat, det vill säga under april månad. Dock ska varje utbildningsinsats avslutas senast den 30 april. Bakgrunden till möjligheten är förändrade förutsättningar för projektet. Det innebär dels att antalet deltagande företag blivit färre än förväntat och att antalet deltagare på företagen minskat i antal. Därför finns det alltså finansiering kvar att nyttja.
Gemensamma utbildningsinsatser
Ett annat centralt tema för dagen var gemensamma aktiviteter i projektet. I fokus hamnade främst de gemensamma aktiviteterna som företagen fortfarande kan anmäla sig till, det vill säga Leda utan att vara chef och Hållbart Ledarskap.
För att fler ska kunna delta i aktiviteterna, startar de under fler än bara ett tillfälle. Varje tillfälle varar sedan i tre dagar, med minst ett par dagars mellanrum. Anledningen till att dagarna är utspridda över tid, beror på att deltagarna ska få möjlighet till att landa i utbildningen och reflektera över individuella utmaningar och möjligheter.
Hållbart ledarskap – ett smakprov på den kommande utbildningens innehåll
Under träffens sista timme redogjorde Marie Sannes och Ulrika Torssell innehållet på den kommande utbildningen Hållbart ledarskap.
Utbildningen är till för nya och erfarna chefer och ledare som lär sig att hantera kommunikation, konflikter och skapa trygghet i gruppen. Många bra exempel kommer att tas upp, exempelvis på hur man kan utmana normer, vanliga fallgropar, vad som sägs och inte på möten och så vidare. Vidare får deltagarna en grundlig genomgång av prestationsmiljö, stresshantering och högpresterande team.
Diskussion: Ledarens utmaningar
Träffen avslutandes med en gemensam diskussion om hur det hållbara ledarskapet och dess utmaningar kan komma i uttryck i vardagen. För att skapa gemensam förståelse över vad för verktyg som deltagarna kan få med sig genom utbildningen, ställdes två diskussionsfrågor.
Vad har era ledare för utmaningar?
Deltagarna diskuterade svårigheter som stora arbetsgrupper med både konsulter och anställda, svårigheten att hitta rätt kompetens, diversifierade arbetsgrupper, konflikthantering, oklara arbetsroller, kommunikation och negativ jargong i arbetsgrupper samt personalomsättning och organisatorisk trygghet.
Ett fallexempel: Vad gör man om en person på företaget får en massiv hjärtinfarkt dagen före midsommar?
Deltagarna diskuterade bland annat rutiner för kontakt med och stöd till anhöriga, kommunikation internt med personalen, möjligheten för kollegor att sörja sin kollega och vän.
Halva genomförandefasen har passerat: Projektledningen ger en rapport
Nu har halva genomförandefasen passerat för ESF-projektet React-EU Industrilyft. Hur arbetar projektledningen med projektmålen för att ge anställda på små och medelstora industriföretag en chans att stärka sin ställning på arbetsmarknaden genom kompetensutveckling? Projektledningen ger en rapport.
Januari 2023
I nuläget är flera av aktiviteterna för projektets måluppfyllelse antingen pågående eller planerade. Av den beviljade ESF-finansieringen på ungefär 5,5 miljoner kronor, har ungefär 4,7 miljoner kronor använts till satsningen.
Hur sker arbetet mot måluppfyllelse organisatoriskt – och varför?
Organisatoriskt arbetar utbildningsleverantören Nercia med en huvudprojektledare och fem projektledare som följer upp projektets tjugotal deltagande företag. Bakgrunden till organiseringen är möjligheten till en tät och nära dialog samt uppföljning, men även möjligheten att kunna göra eventuella anpassningar och hantera eventuella utmaningar som projektet ställs inför.
Hur har projektet integrerat arbetet med de horisontella principerna för att nå resultat?
Projektledningen har redan i projektets initiala fas samarbetat med företagen för att säkerställa att arbetet sker på ett integrerade sätt. Syftet har varit att stärka arbetet med de horisontella principerna jämställdhet, icke-diskriminering och tillgänglighet. Utifrån ett uppifrån-ned-perspektiv har projektledningen även, tillsammans med flera ledningsgrupper, arbetat med nyckelpersoner internt på företagen. När kompetens stärks hos nyckelpersonerna, är nästa steg för dem att ta kompetensen vidare i organisationen. Så säkerställs att resultat uppnås i hela organisationen.
Hur bidrar uppföljning och utvärdering till att nå projektets förväntade resultat?
Efter avslutade kompetensinsatser genomförs kursutvärdering bland deltagarna. Här mäts flera av de förväntande resultaten. Efter avslutad kompetensinsats genomförs även ett uppföljande möte/en dialog med det deltagande företaget för återkoppling. Det sker metodiskt och dokumenteras av ansvarig projektledare.
Uppföljning och utvärdering sker även genom en löpande dialog med ledningsgrupperna på de deltagande företagen. Här får de horisontella principerna ett särskilt fokus. Uppföljningen och utvärderingen dokumenteras och vid behov görs återkoppling.
Dessutom genomförs uppföljningen och utvärdering via tät och systematisk dialog med nyckelpersoner på varje enskilt företag. Här har varje projektledare dedikerade företag att följa upp och föra dialog med.
Intervjuer och dialoger vilar på tre principer: reflektion från företaget och deltagarna, kursutvärderingen av den enskilda insatsen och reflektion från utbildaren i samband med avslut av kompetensinsatsen.
En effekt av intervjuer och möten med ledningsgruppen är att flera företag har startat upp ett arbete tillsammans med projektledningen för fortsatt planering för en strategisk kompetensförsörjning. Samarbetet bidar till effekterna på lång sikt. Flera av de deltagande företagen har även tagit egna initiativ till uppföljning av de kompetensstärkande insatser som de genomfört.
En annan typ av uppföljning och utvärdering är statistikinhämtning, av exempelvis antal kvinnor och män, antal deltagare och antal deltagande företag samt kursutvärdering.
Vilka oväntade förändringar har projektet anpassats till för att nå resultat?
Projektet har stött på oväntade eller oplanerade förändringar och tvingar till anpassningar av projektet. Dels har antalet deltagande företag blivit färre, dels har deltagare på företagen minskat i antal. Bakgrunden är företagens interna förutsättningar som förändrats från att de lämnade sitt intresse i att delta, fram till genomförandet. Anpassningen innebär att projektet har tid att fördjupa kompetensstärkande insatser, exempelvis de horisontella principerna.
Budget och deltagarantal
Trots att antalet deltagare är färre än tidigare aviserat, är budgeten i linje. Företagen har satsat på sina medarbetare, men för att stärka konkurrenskraften har flera valt att även satsa på specialistutbildningar som kostar mer eftersom det kräver mer praktisk övning. Exempel på specialutbildningar är inom robot, automation, cad och PLC-programmering.
I nuläget är antalet deltagare fördelat på 789 kvinnor och 2 813 män. Den faktiska fördelningen av antalet kvinnor och män återstår att rapportera, eftersom alla kompetensstärkande insatser än inte är genomförda.
Respons och upplevelser av insatserna
Responsen från företagen har hittills varit positiv. Företagen upplever att insatserna varit givande och planerar inför framtiden. Planeringen framåt visar vidare att företagen har ett strategiskt tankesätt för strategisk kompetensförsörjning. Det har resulterat i planeringen av strategiska insatser i form av ledarskap och de horisontella principerna.
– Kombinationen mellan specialist- och volymutbildningar, det vill säga i medarbetarskap, operatörsunderhåll, förbättringsarbete och grupputveckling, har fallit väl ut. Min känsla är att företagen tagit ytterligare kliv i att personalen stärkt sin kompetens eller roll inför framtidens utmaningar. Vi kommer erbjuda, framförallt nya chefer, en utbildning under våren som heter hållbart ledarskap. Den belyser de horisontella principerna samt ytterligare medel som lyfter medarbetarna på arbetsplatsen, inom bland annat produktion. Jag upplever ett stort engagemang hos företagen i att vilja utveckla sin personal. Många av dessa insatser kommer garanterat leda till att företagen fortsätter utmana sina konkurrenter på den internationella marknaden, säger Johan Stunz, huvudprojektledare, Nercia.
React-EU Industrilyft: Tillsammans säkrar vi kompetensförsörjning och konkurrenskraft för länets industri.
Deltagarröster: Om utbildningen Leda utan att vara chef
Under hösten 2022 har flera företag i projektet genomfört utbildningen Leda utan att vara chef. Den erbjuder deltagarna kunskap och förståelse inom områdena personligt ledarskap, gruppens utveckling, samt hur du kan förebygga och hantera konflikter genom ditt sätt att kommunicera.
Utbildningen Leda utan att vara chef är värdefull för företagen för att stärka ledarens roll i företaget. Hittills har deltagare från företagen Mattsson Metal, Uponor, Twindej, Fårbo Mekaniska och Kanthal genomfört utbildningen.
Deltagarröster från Fårbo Mekaniska
Det är verkligen fantastiskt att se gruppledarnas iver att ta sig an sina nya uppgifter och jag ser hur vi kan snabba upp vårt arbetssätt när de är i gång. Det gör oss vassare mot konkurrenterna och vi kan växa snabbare. – Stefan Andersson, verkstadsansvarig på Fårbovägen 19
Att få chansen som tjej att bli gruppledare i en mekanisk verkstad är helt galet, jag är så himla glad över den möjlighet som både Fårbo och den här utbildningen ger mig! Det ska bli fantastiskt kul! – Fanny Kohlén, gruppledare
Det bästa med att vi fått gå gruppledarutbildningen är att vi kommer få vara med och göra Fårbo starkare, det finns så mycket vi kan göra snabbare och bättre när vi nu flyttar besluten närmare våra operatörer. Jag är supertaggad. – Linnéa Berggren, gruppledare
Jag var lite nervös vid tanken att bli gruppledare, men när vi gått kursen med Oscar på Nercia känns det mycket tryggare, jag har fått massa verktyg att hantera de saker jag hade funderingar kring tidigare. – Patrik Johansson, gruppledare
Uppstart för produktionsnätverket
Den 8 december var det dags för den första av två träffar för projektets produktionsnätverk. Nätverket är till för produktionschefer, flödesledare, fabrikschef, arbetsledare, produktionstekniker och övriga som ska ta en roll med produktionsansvar som deltar i projektet React-EU Industrilyft.
Träffen hölls på Elite Stadshotell i Västerås. Utbildningen hölls fysiskt på plats, för att företagen skulle få bästa förutsättningar att nätverka med varandra.
Syftet med nätverket är att bidra med nytta i vardagen, genom att tillsammans med ämnesspecialister utforska nya lösningar och strategier för utmaningar inom industrin. Förhoppningen är att träffarna ska leda till ett fortsatt nätverkande över branschgränserna – även i framtiden. På träffen fanns deltagare från företagen GKN, Fårbo Mekaniska och Mattsson Metal och Car-O-Liner. Utbildare på plats var Pernilla Pihl från Frontleaders. Teman för dagen var: Målsättning; Förbättring och utvecklingsarbete; Medarbetarengagemang.
På slutet av träffen fick de deltagande företagen berätta vad tar de med sig från dagen gällande dagens produktionsnätverk, kunskaper om presenterade teman och tankar om ett fortsatt nätverkande – även i framtiden. Här är några av svaren:
Betydelsen av deltagandet i dagens produktionsnätverk:
- Mycket bra att höra hur andra företag löser problem och dagliga rutiner. Inser att vi inte är ensamma med vissa frågeställningar.
- Över förväntan. Bra gruppsamtal.
- Lärande och utbyta erfarenheter och idéer är mycket bra, inspiration för framtida aktiviteter, rutiner i företaget.
Kunskaper om presenterade teman:
- Jag har kunskaper i de presenterade temana men det var väldigt nyttigt att höra hur andra har gjort/gör.
- Behöver lära mig mer.
- Vi träffas regelbundet i ledningsgruppen och diskuterar liknande ämnen, vi har även haft kurser/utbildning mer Nercia och vi kommer att ha det framöver också.
Tankar om ett fortsatt nätverkande över branschgränserna – även i framtiden:
- Ja det är alltid nyttigt med att träffas och utbyta erfarenheter. Jag tar med mig några förslag angående morgonmöten som jag kommer att prova.
- Behövs = Bra att få input från olika branscher.
- Kan vara bra, har ingen direkt åsikt än.
Nästa träff för produktionsverket planeras att ta vid fysiskt på plats i Västerås den 9 februari.
React-EU Industrilyft: Tillsammans säkrar vi kompetensförsörjning och konkurrenskraft för länets industri.
Andra företagsträffen genomförd
Den 7 december hade Region Västmanlands projektledning tillsammans med Nercia Utbildning den andra företagsträffen med företagen som deltar i ESF-projektet React-EU Industrilyft. På agendan var nuläget i projektet och en workshop där både goda och framtida insatser diskuterades.
Projektets andra företagsträff hölls på First Hotel Plaza i Västerås. Deltagare som inte kunde delta fysiskt på plats kunde ansluta digitalt via Microsoft Teams. Agendan modererades av Johan Stunz, projektledare på Nercia.
Nuläget i projektet
Träffen inleddes med en genomgång av nuläget i projektet. Första ämnet var medfinansiering och budget. I november 2022 hade 65 % av budgeten använts. Det motsvarar ungefär 3,6 miljoner av den beviljade finansieringen av Europeiska socialfonden på ungefär 5,5 miljoner.
Därefter inleddes en genomgång av utbildningsinsatserna och hur de prioriteras av företagen i projektet. I nuläget är cirka 1 500 deltagare inbokade, fördelat på 57 utbildningar. 8 av 22 företag planerat in samtliga utbildningsinsatser. Utbildningarna är fördelade under de fyra områdena produktion, digitalisering, ledarskap och underhåll/kvalitet. De inbokade utbildningar som prioriterats av företagen presenteras i nedan under respektive utbildningsområde:
Produktion: Ständiga förbättringar; Workshop Lean Six Sigma; Projekt management; Praktisk projektinledning i produktion; Produktionsnätverket; Säkerhetsdag; Att driva projekt; Lean Six Sigma – Green Belt; Lean six Sigma – Yellow Belt.
Digitalisering: Effektiv digital arbetsplats; Leda virtuella team; Förändringsledning; Digitala verktyg; Power BI; Excel; How to create beasic e-learning.
Ledarskap: Medarbetarskap; Självledarskap för chefer; Självledarskap; Ledningsgruppsutveckling; Ny som chef; Teamledare; Leda utan att vara chef; Coachande ledarskap; Arbetsmiljö; Arbetsrätt med förhandlingsteknik; Train the trainer; Sexual harassment prevention.
Underhåll/kvalitet: Robotutbildning; Ständig utveckling; Rotorsaksanalys; Operatörsunderhåll; Siemens TIA Portal; EI för mekaniker; Skötsel av elektriska anläggningar; CE-märkning (maskinsäkerhet); FMEA.
Företagens upplevelser om utbildningsinsatserna
Företagen berättade även om hur de hittills upplevt projektets utbildningsinsatser. Några av svaren var:
- Det funkar jättesmidigt än så länge.
- Det är uppskattat.
- Fungerar bra, det är smidigt.
- Funkar väldigt bra och är uppskattat.
- Många gillade det och många offrar gärna tid för att gå utbildning.
- Väldigt uppskattat!
- Känns hittills jättebra, men en fråga är: Vad händer sen? Måste ha en plan så att det blir effekt.
Workshop med diskussion
Näst på agendan var en workshop. Innan svaren diskuterades i helgrupp, fick deltagarna först reflektera över frågorna individuellt och göra noteringar på post-it-lappar. De som deltog digitalt skrev svaren direkt i Teams-chatten. Frågorna var fördelade under tre skilda teman. Svaren kommer att användas som underlag för projektets slutrapport, inför fortsatt lärande och framtida satsningar. Se frågorna med några av svaren nedan:
Hur jobbar ni med kompetenshöjande åtgärder? Vilka grupper satsar ni mest på? Vad är viktigast för att nå bra resultat?
- Viktigt att ledningen prioriterar. Som chef ska man kunna prioritera. Man måste ha med det uppifrån att det är prioriterat.
- Att utbildningen behövs i närtid, att tid finns för uppföljning, gärna kunskapsåterföring till andra medarbetare.
- Det som är viktigast är att våra deltagare vill gå utbildningen – att det finns ett behov och ett engagemang.
Hur kan ni höja det livslånga lärandet i våra företag? Vad innefattas i ett livslångt lärande?
- Till exempel genom regelbunden uppföljning av utbildningsbehovet för att vara konkurrenskraftiga.
- Genom att ständigt bygga på den egna kunskapsnivån för den egna självkänslan och tryggheten i sin arbetssituation.
- Det är viktigt att erbjuda och uppmuntra till lärandet. Många vågar inte ta för sig och tror inte att de vill lära sig mer. Det som behövs är nyfikenhet och viljan att utvecklas i sina roller.
- Genom att bygga en företagskultur där man förväntas lägga tid på att hjälpa varandra och sprida kunskap. Är det för mycket stress så går det inte. Ställ krav på att uppmuntra och förklara att det förväntas, att man faktiskt tar steg framåt.
Hur skapar ni en ökar förståelse för ett mer inkluderande arbetsklimat och arbetsplats?
- Att hela tiden prata om det. Gärna innan något händer.
- Utbildningsinsatser om kränkande särbehandling – Values and behavior – om vår värdegrund. Chefer kör workshops, och sen har man mindre workshops med arbetsgruppen.
- Genom hemsidan. Att man marknadsför via bilder som är normbrytande, men som heller inte ge en falsk bild av hur det egentligen ser ut.
- Man anställer personer från olika kulturer. Går på kompetens och bäst förutsättning för tjänsten. Ingen åldersdiskriminering. Anställer personer med funktionsnedsättningar. Uppmuntrar till föräldraledighet för både kvinnor och män.
React-EU Industrilyft: Tillsammans säkrar vi kompetensförsörjning och konkurrenskraft för länets industri.
Första företagsträffen genomförd
Den 4 oktober hade Region Västmanlands projektledning tillsammans med Nercia Utbildning den första företagsträffen med företagen som deltar i projektet. Tillsammans har vi gjort oss redo för våra kommande insatser, som genom kompetensutveckling ska göra skillnad för anställda inom industrin.
Företagsträffen hölls digitalt på Microsoft Teams. Syftet var att konkretisera projektmålet, uttrycka förväntningar på deltagandet i projektet, informera om gemensamma aktiviteter i projektnätverket och gå igenom planeringen av utbildningsinsatserna och vad processen innehåller – från planering av utbildningsinsatser, till intygande av tid. Tillsammans gick vi även igenom våra kommande utbildningsinsatser:
- Medarbetarskap
- Förändringsledning
- Leda virtuella team
- Ledarskap för chefer
- Självledarskap
- Ny som chef
- Teamledarutbildning
- Leda utan att vara chef
- Värdegrund och ledningsgruppsutveckling
- Effektiv digital arbetsplats
- Power BI Excel
- Projektledning
- Robotutbildning
- Ständig utveckling
- Rotorsaksanalys
- Säkerhetsdag
Produktionsnätverket
Under företagsträffen ombads deltagarna att återkomma med lämpliga deltagare till projektets skräddarsydda produktionsnätverk. Syftet med nätverket är att bidra med nytta i vardagen, genom att tillsammans med ämnesspecialister utforska nya lösningar och strategier för utmaningar inom industrin. Förhoppningen är att träffarna ska leda till ett fortsatt nätverkande över branschgränserna – även i framtiden.
Träffarna planeras att hållas på plats i Västerås. Målgruppen är produktionschefer, flödesledare, fabrikschef, arbetsledare, produktionstekniker och övriga som ska ta en roll med produktionsansvar. Träffarna kommer att behandla olika teman, till exempel:
- målsättning från två håll
- processtänk – produktivitet
- förbättringsarbete – utveckling
- medarbetarengagemang.
Workshop: Train the Trainer
Företagsträffen avslutades med en workshop som hölls av föreläsaren Josefine Arenius. Den handlade om konceptet Train the trainer, som på svenska betyder träna tränaren. Konceptet är relevant för projektets deltagare, eftersom det är en kostnadseffektiv utbildningsmetod som är lämplig när man ska utbilda stora grupper inom företaget. Dessutom främjar metoden inlärning och största möjliga utveckling, eftersom den låter deltagarna använda sina nya kunskaper och dela erfarenheter genom:
- praktiska övningar
- diskussioner
- arbeten i team
- undervisning.