Ett kulturliv för alla barn och unga – skola
Ett projekt för att stärka alla barns rätt till kultur
För att ge alla barn och unga i Västmanland möjlighet att ta del av kultur i skolan genomförs nu en ny regional modell för kultur i skolan i Västmanland: Ett kulturliv för alla – barn och unga i skolan. Syftet är att bidra till ett effektivare sätt att samverka och skapa synergieffekter när det gäller barns rätt till kultur i skolan i Västmanland.
Modellen har tagits fram med utgångspunkt i barnkonventionen, skolans styrdokument och den regionala kulturplanen i dialog med länets kommuner, regionala kulturinstitutioner, och sakkunniga inom utbildning och kultur.
Läs mer om våra planerade åtgärder 2024-2026
Stärkt samverkan
Ett fungerande samspel mellan den kommunala, regionala och statliga nivån är avgörande för att barn ska kunna få sina rättigheter till kultur tillgodosedda i skolan. En åtgärd är därför att skapa förutsättningar för stärkt samverkan genom samverkansgrupper, nätverk, rundabordssamtal och andra insatser. Ett exempel är den nystartade samverkansgruppen för kultur i skolan som samlar konsulenter inom teater, musik, dans, film, bild och form, bibliotek, kulturarv, arkiv, hemslöjd och litteratur- och läsfrämjande. Förutom att ansvara för innehållet på en ny digital plattform kommer gruppen att arbeta med utbudsdagar och kompetensutveckling för skola, kulturskapare och tjänstepersoner.
Digital plattform
Genom en digital plattform kan ett varierat och kvalitetssäkrat utbud synliggöras och tillgängliggöras för alla. Regional samordning sparar både tid och resurser, samtidigt som det förenklar för kulturskapare. Plattformen kommer också att vara en källa för pedagogiskt material och ge lärare verktyg att förankra kultur i skolan för ökad måluppfyllelse.
Barnkulturplaner
Tillgång till kultur i skolan ser olika ut i olika kommuner. Kommunerna kommer därför att erbjudas processtöd för att ta fram barnkulturplaner. I en barnkulturplan bör det framgå hur planen relaterar till barnkonventionen och skolans läroplaner.
Kompetensutveckling
För att kunna förverkliga barns rätt till kultur och målen i skolans styrdokument, behöver kompetensen kring kultur i skolan stärkas. En åtgärd är därför ökad samverkan kring kompetensutveckling för skola, kulturskapare och tjänstepersoner inom kultur. Samverkan kommer att ske med forskare kopplade till lärarutbildningen vid Mälardalens universitet och andra aktörer.
Kulturresor
Geografiska avstånd inom länet ska inte vara ett hinder för att få ta del av kultur. För att skapa likvärdig rörlighet i hela länet kommer förutsättningar för att subventionera resor till och från kulturinstitutioner undersökas.
Utvecklingsstöd
För att stimulera till utveckling av det kvalitativa arbetet med kultur i skolan undersöks möjligheten att införa ett nytt utvecklingsstöd. Syftet är att ge barn och unga ökade möjligheter att utveckla sina skapande förmågor, förankra kulturen i skolan och att stärka skolans arbete med estetiska lärprocesser och uttrycksformer. Stödet kommer att kunna sökas av kommuner och skolor i samarbete med en professionell kulturaktör. Barn och unga ska vara delaktiga i projektet – från planering till genomförande. Erfarenheter och metoder kommer sedan att delas och uppmärksammas på den digitala plattformen och kultur i skolan-dagar.