Nyheter om projektet
Här delar vi med oss av tidigare publicerade artiklar om projekt Besökskraft – kompetensutvecklingsprojektet för besöksnäringen i Västmanland, Örebro län och Östergötland.
Summering av sluteventet för projektet Besökskraft
Den 22 november samlades närmare 200 deltagare från hela Sverige vid sina skärmar för att delta på det digitala sluteventet för projektet Besökskraft.
ESF-projektet Besökskraft har målet att stärka besöksnäringen i Västmanland, Örebro län och Östergötland genom satsningar på kompetensutveckling. Projektet har pågått sedan juli 2020 och når sitt avslut den 31 december 2022. Sluteventet som hölls drygt en månad innan projektavslut modererades av projektledarna Pauline Hildingsson och Sara Collin från Handelskammaren Mälardalen. Deltagarna på eventet bestod av flera olika målgrupper. Bland annat deltog företag, utbildningssamordnare, studenter och organisationer inom turism, resande och besöksnäring. På agendan fanns projektets resultat, utmaningar och lärdomar, en extern panel, effekter och synergier, externa utvärderare samt talaren Fredrik Reinfeldt som föreläste om "Morgondagens utmaningar och möjligheter" för besöksnäringen.
Med finansiering från Europeiska socialfonden
"Vi vill ge tillbaka till branschen"
Besöksnäringen är en naturlig mötesplats för människor med olika nationalitet och bakgrund. På Färna Herrgård välkomnar man för åttonde året i rad franska gymnasieungdomar in i verksamheten.
Elouise Montialoux, lärling Färna Herrgård:
Jag går mitt tredje år på gastronomi- och hotellgymnasiet och gör min praktik här på Färna över sommaren. Det bästa med att jobba här är att alla kollegorna är vänliga och familjära. Ingen blir arg om man gör fel, då får man i stället konstruktiv feedback och gör bättre till nästa gång. Jag trivs bra här och lär mig massor.
Branschforum: Besöksnäringen - yrkeshögskolan
Den 13 oktober anordnade Yrkeshögskola Mälardalen branschforumet Besöksnäringen. Projektledare från Besökskraft delade lärdomar om att matcha kompetensutveckling med besöksnäringen, där yrkeshögskolan (YH) har en stor möjlighet att attrahera, rekrytera och utveckla medarbetare.
Dagens innehåll:
- Omvärldsanalytikern Anna Welin berättade om hur Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) arbetar med omvärldsanalys. Anna beskrev arbetet utifrån flera steg, eftersom det finns många delar att ta hänsyn till i bedömningen av en ansökan.
- Besökskrafts projektledare Sara Collin berättade om lärdomar som samlats in under projektets gång: Lärdomar som kan vara nyttiga för utbildningar på yrkeshögskolan och varför korta kurser kan vara mer aktuellt. Sara pratade även om branschglidningar och digitalisering samt om hur dessa påverkar framtidens jobb inom besöksnäringen.
- Johan Åkerlund är Vice President Portfolio Development på Iver och berättade om digitala trender som de ser inom besöksnäringen. Johan nämnde bland annat förbättrad kundlojalitet med personlig användarupplevelse, automatisering och robotisering som en del av digital transformation. Johan nämnde även olika digitala lösningar som skapar kundnytta och effektivitet i verksamheter.
- Anna-Karin Pantzar är regionchef på Lernia och berättade både om verksamheten och hur Lernia arbetar med yrkeshögskoleutbildningar. Hon lyfte även vilka vinster företag uppnår genom att engagera sig i en ledningsgrupp för utbildningarna, om inflytandet som företagen faktiskt kan ha och hur det påverkar möjligheterna att hitta sin framtida kompetens.
- Carina Eriksson är hotelldirektör på Scandic och berättade om de nysatsningar som Scandic gjort, trots den tuffa pandemin. Scandic har gått från att säga upp fler personer under pandemin, till att nu 2022 slå siffrorna för 2019 i beläggning. Hela Scandic går för fullt, men har nu en väldigt stor kompetensutmaning.
Utbildning för vägledare: Besöksnäringen - en framtidsbransch
Besökskraft och några av företagen som deltar i projektet har under hösten i samverkan med Competence utbildat inom ESF-projektet #vägledKompetens. Temat för utbildningen var Besöksnäringen – en framtidsbransch. Syftet var att ge en uppdaterad bild av besöksnäringen.
Målgruppen var vägledare från grundskola, gymnasium, vuxenutbildning och arbetsmarknadsutbildning i Östra Mellansverige. Utbildningen genomfördes i två omgångar. Första gruppen startade i augusti och andra gruppen i september. Syftet var att skapa en uppdaterad bild av besöksnäringen och hur vägledarna kan vägleda fler unga och vuxna till näringen.
Första utbildningstillfället
Under det första utbildningstillfället deltog Visita, Competence och Besökskraft: Visita beskrev både kompetensbehov och hur näringen ser ut idag. Competence bidrog med inslag kring trender och digitalisering av besöksnäringen. Sara Collin från Besökskraft talade om vilka egenskaper, kompetenser och drivkrafter som är en match för besöksnäringen, samt hur det livslånga lärandet och nya kompetenser kan tänkas se ut för näringen framöver.
Senare under tillfället fick vägledarna frågan: "Vad tar du med dig från idag?" Några svar var att:
- Besöksnäringen är mycket större och mer omfattande än jag tänkt tidigare.
- Förändringen av modellen till livslångt lärande: Från "4 års utbildning + 45 år i arbete" till idag "utbildning var 4:e år och kompetenspåfyllning hela tiden". Även att servicemötet idag är premium, det vill säga något vi är beredda att betala för.
- Det är spännande med framtidsutsikterna och med att se vad det kan bli för nya yrken inom besöksnäringen.
- Utbildningen har synliggjort vilka kompetenser som behövs i besöksnäringen.
- Det finns en mångfald i besöksnäringen.
- Besöksnäringen är ett brett yrkesområde med många möjligheter, där digitaliseringen ger många nya aspekter på besöksnäringen.
- Besöksnäringen är en nydanande och innovativ bransch och det låter jättespännande att arbeta inom den.
- Man behöver marknadsföra och utbilda mer kompetent personal.
- Besöksnäringen utvecklas digitalt, med nya kompetenser på väg in.
Andra utbildningstillfället
Under det andra utbildningstillfället deltog bland annat yrkespersoner från företagen i länen. Exempelvis deltog Färna Herrgård, Loka Brunn och Steam Hotel för att möta vägledares frågor och för att diskutera hur vägledarna kan vägleda mot branschen.
Så jobbar vi med jämställdhet, tillgänglighet och icke-diskriminering
I projekt Besökskraft är det en självklarhet att alla ska behandlas lika. Vi jobbar aktivt med att projektets insatser ska präglas av jämställdhet, tillgänglighet och icke-diskriminering.
Syftet med projekt Besökskraft är att stärka besöksnäringen och bidra till att våra deltagare stärker sin kompetens och ställning på arbetsmarknaden. Vi vill att alla deltagare ska ha samma möjligheter att delta i projektets insatser och få en så bra upplevelse det bara går. Därför är vi noga med att till exempel göra det möjligt för personer med behov av anpassat stöd att delta i utbildningar, presentera en mångfald av talare på våra event och workshops och se till att sättet vi kommunicerar på är lätt att förstå och känna igen sig i.
Tre viktiga principer
Eftersom Besökskraft finansieras av Europeiska socialfonden utgår vi från tre viktiga principer som ska omfatta alla ESF-finansierade projekt:
- Jämställdhet
- Tillgänglighet
- Icke-diskriminering
Är du nyfiken på vad det innebär i praktiken? Läs mer nedan för att ta reda på hur de horsiontella principerna präglar alla våra insatser.
Utbildning
- Digitala kurstillfällen så att alla kan delta oavsett geografisk plats
- Vid fysiska kurstillfällen har vi valt lokaler som är anpassade för personer med funktionsnedsättning
- Filmklipp har textats och föreläsningsmaterial, lathundar med mera har skickats ut i förväg för att underlätta för personer med hörsel- och synnedsättning
- Information och diskussion om könsnormer och förutfattade meningar om yrken, arbetsgrupper, kunder och kollegor
- Språkanpassningar i form av utbildningar på engelska, lätt svenska och teckenspråkstolk
- Nolltolerans mot diskriminering eller kränkande särbehandling
Event/Workshops
- Digitala event så att alla kan delta oavsett geografisk plats
- Vid fysiska event har vi valt lokaler som är anpassade för personer med funktionsnedsättning
- I val av innehåll och talare har vi tagit hänsyn till en jämn könsfördelning och de vinster som en mångfald av individer för med sig
- Information om de horisontella principerna och hur de genomsyrar alla delar av projektet
- Presentationer och annat material har delats med deltagare och intresserade i efterhand så att fler kan ta del av materialet eller om någon har önskemål om att ta till sig materialet på egen hand
- Goda exempel på hur företag kan jobba med mångfald och inkludering
Kommunikation
- Vårt mål är att all kommunikation ska vara tydlig, transparent och lätt att förstå
- I utbildningsmaterial och spridningsinsatser om projektet strävar vi efter att utmana rådande normer och stereotyper inom branschen. Såväl i bild- som ordval som i vilka frågor som lyfts, vems verklighet som speglas och vilka språkliga uttryck och tilltal som används
- Löpande dialog med deltagande företag kring vilka som får ta del av kompetensutvecklingsinsatserna, vikten av att följa upp till exempel könsfördelning av utbildningsmedlen och förutsättningarna för att delta i ett ESF-projekt
Samverkansworkshops i delprojekten
I mars hade projekt Besökskraft regionala samverkansworkshops i Linköping, Örebro och Västerås. Dagarna var fulla av positiv energi, högt engagemang och bra diskussioner.
För att följa upp den digitala konferensen Var f*n är kocken? som gick av stapeln i februari arrangerades en fysisk workshop för respektive delprojekt under mars månad. Totalt samlades fler än 70 personer i de tre länen för att fortsätta diskutera, inspireras och hitta vägar framåt för en långsiktigt fungerande samverkan mellan branschen och utbildningsaktörerna. Det var en bra mix med representanter från olika delar av systemet: regionorganisationerna, gymnasieskolor, yrkesvux, högskola, yrkeshögskola, främjande organisationer, bransch- och intresseorganisationer och såklart våra deltagande företag.
Vad händer nu?
I projektgruppen kommer man arbeta vidare med att ta fram ett förslag på en samverkansmodell för besöksnäringen. Det arbetet utgår bland annat från insikter och inspel på workshopsen men även från andra aktiviteter inom ramen för projektet. Vill du veta mer om hur det går i den processen, tveka inte att kontakta din regionala projektledare.
Dryckesutbildning på Färna Herrgård & Spa
Nu är vi i full gång med våra yrkesutbildningar. En av dessa är dryck och mat i kombination, som hölls på Färna Herrgård & Spa den 9 mars.
Den 9 mars hölls utbildningen ”Dryck och mat i kombination” under ledning av Jessica Ahlberg från YrkesAkademin Yrkeshögskola. På heldagskursen deltog medarbetare från The Steam Hotel, Orresta Golf & Konferens, Plaza Hotel, ACC Meetings and Events, Gillet 6 och såklart ett gäng från Färna Herrgård & Spa. En bra mix av kökspersonal, barpersonal och serveringspersonal där deltagarna kunde utbyta erfarenheter och kunskap med varandra. Så här säger en av deltagarna om kursen:
Manuela Fasching, serveringspersonal Färna Herrgård & Spa:
Jag har arbetat i branschen i över 30 år. Trots det har jag lärt mig så mycket nytt – och nyttigt – i dag. Inte visste jag att våra smaklökar fungerar så här! Det var en bra kurs och en duktig utbildare med härlig energi och kunskap.
Var f*n är kocken: föreläsningsdagen
Under vår digitala samverkanskonferens pratade vi bland annat om certifiering av utbildningar, lyckade samarbeten mellan företag och gymnasieprogram och möjligheterna med högre studier inom besöksnäringen.
Den 2 februari gick vår föreläsningsdag om samverkan mellan skola och näringsliv av stapeln. Vi hade runt 100 deltagare med på länk, från olika delar av landet och med en mängd olika yrkesroller. Stort engagemang och nyfikna frågor från publiken samt kunniga och inspirerande talare gjorde dagen riktigt lyckad. Kontakta projektledaren i ditt län om du vill ta del av materialet från dagen.
Certifiering för bättre samverkan
Johanna Schub och Heinz Glöckler från Visita berättade om deras nya certifieringsmodell för gymnasieprogram. Syftet med modellen är att höja kvaliteten på utbildningarna, få fler sökanden och stärka samverkan med branschen.
Yrkestrainee
Elise Fahlander, projektledare för "Yrkestrainee", berättar om projektet som drivs i Örebro län. Gymnasial lärlingsanställning är en ny utbildningsform där eleven är anställd med lön ute i en verksamhet och arbetsgivaren är med och formar utbildningen tillsammans med skolan.
Virginska gymnasiet i Örebro i samarbete med Elite Stora Hotellet
Sedan hösten 2021 har Hotell- och turismprogrammet på Virginska gymnasiet de praktiska delarna av utbildningen på Elite Stora Hotellet i Örebro. Det är lärarna på Virginska som håller i undervisningen precis som vanligt, men istället för att vara i ett klassrum och öva bemötande och värdskap på varandra, får eleverna vara på ett riktigt hotell och ta hand om riktiga gäster. Annika Lindkvist, hotelldirektör på Elite Stora Hotellet, och Linda Herou Meriloo, rektor på Virginska gymnasiet, berättade om satsningen och hur bra den fungerar för båda parter.
Realgymnasiet i Linköping i samarbete med Nordic Choice Hotels
Precis som på Virginska gymnasiet i Örebro så får eleverna på Realgymnasiet i Linköping lära sig yrket direkt på plats på ett riktigt hotell. Dessutom är de garanterade jobb på Nordic Choice Hotels i sex månader efter examen. Lärlingsutbildningen som hotellkedjan tagit fram i samarbete med skolorna finns även i Stockholm, Lund och Göteborg. Linda Gerhardsson och Helen Lindquist från Realgymnasiet i Linköping berättade om det spännande samarbetet där den första kullen elever snart kommer ta studenten och erbjudas provanställning på de lokala hotellen.
Restaurang- och hotellhögskolan, Örebro universitet
Universitetslektor Ute Walter berättade om Restaurang- och hotellhögskolans samverkan med arbetslivet.
Yrkeshögskola för besöksnäringen
Matilda Runeson från YrkesAkademin berättade om fördelarna med yrkeshögskola och hur samverkan med branschen går till. Hur startar man en utbildning, hur kan arbetsgivare påverka innehållet och hur fungerar det egentligen med den arbetsplatsförlagda delen av utbildningen (LIA)?
Nu startar yrkesutbildningarna
Över 300 platser är bokade på vårens utbildningar. Det är praktiska utbildningar inom bland annat service, matlagning och köksekonomi.
I dag startar den första yrkesutbildningen för våra deltagare, en kurs i service och värdskap. Alla vårens utbildningar levereras av YrkesAkademin Yrkeshögskola och har skräddarsytts utifrån kompetensbehoven hos våra deltagande företag.
De här utbildningarna kör vi i vår:
- Digital mötesrådgivning och projektledning
- Hygien och smittskydd
- Köksekonomi
- Dryck och mat i kombination
- Revenue Management
- Service och värdskap
- Specialiserad matlagning
Ledarskap och medarbetarskap
Parallellt med de yrkesspecifika utbildningarna fortsätter vi att erbjuda utbildningar i ledarskap och medarbetarskap för dem som inte hunnit gå dessa.
Yrkestrainee - forma framtidens medarbetare
För att möta utmaningen med kompetensförsörjning i besöksnäringen behöver vi tänka nytt och jobba långsiktigt. I Örebro län satsar man på gymnasiala lärlingsanställningar.
Det råder brist på arbetskraft inom besöksnäringen – och framförallt utbildad arbetskraft. Samtidigt är det få sökande till gymnasieprogrammen restaurang och livsmedel och hotell och turism. Elise Fahlander, projektledare för satsningen Yrkestrainee i Örebro län, menar att gymnasiala lärlingsanställningar kan vara ett sätt att underlätta framtida rekrytering och stärka den strategiska kompetensförsörjningen hos besöksnäringsföretag.
Elise Fahlander, projektledare
Vi driver på och stöttar företag och skolor med att etablera gymnasiala lärlingsanställningar - yrkestraineer. Genom att anställa en gymnasieelev får arbetsgivaren möjlighet att föra över yrkeskompetens och vara med och utbilda nästa generations medarbetare. 10 av 10 arbetsgivare som anställt en gymnasielärling rekommenderar andra att också göra det, vilket är fantastiskt fina siffror.
Mer om gymnasiala lärlingsanställningar
Gymnasial lärlingsanställning, GLA, är en gymnasieutbildning där eleven tillbringar minst hälften av studietiden ute på en riktig arbetsplats. Arbetsgivaren är med och formar innehållet i utbildningen tillsammans med skolan, vilket gör att eleven får med sig den senaste yrkeskompetensen som efterfrågas på arbetsmarknaden. Eleven får lön för sin arbetsinsats, vilket motiverar både eleven och arbetsgivaren att använda tiden väl. Anställningen är reglerad i kollektivavtal och arbetsgivare kan söka statsbidrag för gymnasielärlingen.
Mer om projektet Yrkestrainee
Projektet drivs i Örebro län och fokuserar på arbetsgivare och gymnasieprogram inom besöksnäringen och industrin. Syftet med projektet är att vara en länk mellan företagen och skolorna för att stötta med etableringen av gymnasiala lärlingsanställningar i länet. Projektet drivs av Handelskammaren Mälardalen med finansiering från Tillväxtverket och Region Örebro län. Vill du veta mer? Yrkestrainee - Lärlingsanställningar (www.handelskammarenmalardalen.se)
Vem ansvarar för samverkan Exempel, utmaningar och önskemål
Den 19 oktober 2021 genomförde Besökskrafts delprojekt i Västmanland en workshop med syfte att diskutera samverkansutmaningar mellan skola och näringsliv.
Vi ville mötas för att ta del av nya perspektiv, diskutera utmaningar och möjligheter och dela med oss av goda exempel där utbytet mellan företag och skolor fungerar riktigt bra. De som var med på workshopen var vägledare på olika nivåer i Västmanland, företag och branschrepresentanter. Workshopen arrangerades av delprojektet i Västmanland tillsammans med två andra ESF-projekt: Ett kompetenslyft för Sverige och #vägled. Hör av dig till projektledaren i ditt län om du vill ta del av en sammanfattning av insikterna från dagen.
Så jobbar vi vidare med samverkansfrågan
Ett av våra mål i projekt Besökskraft är att stötta och utveckla samarbetsformer och mötesplatser mellan branschen och utbildningssystemen i Västmanland, Örebro län och Östergötland. Just nu genomför vi en kartläggning av utbildningar och främjande aktörer inom besöksnäringen och i början på nästa år har vi en stor konferens med tema samverkan mellan skola och näringsliv inplanerad.
Klosterhotellet bygger för framtiden
Vadstena Klosterhotel renoverar gymmet och bygger nytt personalrum, tar fram en digital personalportal och genomför dessutom en omfattande omorganisering. Samtidigt satsar de på att stärka medarbetarna och teamet.
Familjeföretaget i Vadstena är ett av de östgötska företagen som deltar i projekt Besökskraft. Ett tiotal ur personalen har gått utbildningar i medarbetarskap och fem av cheferna har utbildats i ledarskap hittills. I vår kommer de nyttja samtliga yrkesspecifika utbildningar som erbjuds inom ramen för projektet, och hoppas även kunna fylla på med ledarskapskurser för resterande chefer i verksamheten.
Sofia Lindholm, spachef Vadstena Klosterhotel
När personalen kom tillbaka från permitteringar och hade gått Besökskrafts utbildning i medarbetarskap var de så glada – det märktes att de fått en nytändning. De såg sitt eget bidrag till helheten med nya ögon, tror jag. Och de blev mer sammansvetsade som grupp. Nu håller vi på och samlar ihop all kunskap och energi och håller fast vid känslan av att 'vi gör det tillsammans'.
Ni håller på med en omorganisering. Berätta mer om den!
Ja, vi omorganiserar egentligen hela verksamheten för att skapa mer struktur och se till att chef och medarbetare kommer närmare varandra. Vi vill komma bort från gamla hierarkier och frigöra tid för feedback och utveckling. Om vi ska vara en attraktiv arbetsgivare så måste vi jobba aktivt för att vår personal ska må bra: lyssna på dem och ta reda på vad de behöver för att hitta balans i arbetslivet. Vår bransch är på väg bort från slit och släng och på väg mot att bli mer långsiktig och hållbar.
Så vad tror du är det viktigaste för framtidens besöksnäring?
Under pandemin har verkligen frågan om hur vi kan få våra medarbetare att trivas och vilja stanna kvar inom branschen fått ljus på sig. Så kompetensutveckling och personalvård är väldigt viktigt. Men något annat som också är viktigt är att vi utvecklar en bättre samverkan. Vi behöver skapa fler professionella nätverk och se varandra som partners, inte konkurrenter. Och jobba tillsammans för att skapa förutsättningar fr såväl tydligare karriärvägar som för att fortsätta vara en värdefull inkörsbransch – som är en god föregångare till andra yrken!
Mer om Vadstena Klosterhotel
Klosterhotellet i Vadstena har anor från 1300-talet och har varit både palats och kloster. I dag är det ett modernt hotell med restaurang, spa och vinkällare.
Besök Vadstena Klosterhotels webbplats (www.klosterhotel.se)
YrkesAkademin levererar vårens utbildningar
Hurra! Vi är så glada att få presentera vår nya utbildningsleverantör. I vår kommer våra deltagare gå utbildningar i allt från service och värdskap till köksekonomi och digital projektledning.
FOTO: Patricia Holmén.
Matilda Runeson, projektledare YrkesAkademin:
Hurra! Vi är så glada att få presentera vår nya utbildningsleverantör. I vår kommer våra deltagare gå utbildningar i allt från service och värdskap till köksekonomi och digital projektledning.
Nischade utbildningar
YrkesAkademin är en av Sveriges största leverantörer av utbildningar för arbetslivet och har gedigen erfarenhet av att utbilda både studenter och yrkesverksamma inom hotell och turism. Perfekt för oss i projekt Besökskraft, eller hur? De yrkesspecifika utbildningarna genomförs i en kombination av digitala möten och fysiska träffar. Du som deltar i projektet får all information om utbildningarna, hur du anmäler dig och vilka datum det rör sig om lite längre fram i höst.
De här utbildningarna erbjuds i vår:
- Digital mötesrådgivning och projektledning
- Hygien och Smittskydd
- Köksekonomi
- Mat och dryck i kombination
- Revenue Management
- Service och värdskap
- Specialiserad matlagning
Ledarskap och medarbetarskap
Våra utbildningar i ledarskap och medarbetarskap som levereras av Peter & Partner Utbildning fortsätter att löpa parallellt med de yrkesspecifika utbildningarna.
Så stärker du ditt arbetsgivarvarumärke
Den 21 september gick vårt kompetensevent om employer branding av stapeln. Här kan du ta del av en kort sammanfattning.
På vårt tredje kompetensevent gästades vi av kunniga och engagerande talare som bjöd på såväl skratt och starka känslor som värdefulla tips och inspiration.
Employer branding och morgondagens medarbetare
Generationsexperten Anders Parment pratade om employer branding och den yngre generationen med forskningen som grund. För att kunna förstå vad som gör ett arbetsgivarvarumärke attraktivt så måste vi titta på hur samhället har förändrats genom åren. Dagens unga lägger till exempel mindre vikt vid hög lön och status utan tycker istället att det allra viktigaste är att man jobbar med något man verkligen är intresserad av. De fyra viktigaste sakerna för att göra besöksnäringen mer attraktiv både för medarbetare och kunder är enligt Anders att skapa fler och tydliga karriärvägar, att jobba med social hållbarhet, att förstå unga och att tilltala kunden rätt.
Fördomsfri rekrytering
Anna Lagnström, HR-partner på Östgöta kök som är ett av våra deltagande företag, berättade om hur de jobbar med att rekrytera på ett hållbart och nytänkande sätt. Hon berättade om hur de vågat prova nya kommunikationskanaler för att nå målgruppen och utvärderat vilka rubriker som tilltalar en potentiell medarbetare. Att rekrytera fördomsfritt och bidra till att fler får ett meningsfullt arbete är viktigt för Östgöta kök. Under eventet fick vi ta del Mats berättelse om att gå från en vardag fylld med missbruk till ett helt nytt liv som nykter och drogfri och med en meningsfull anställning på Östgöta kök.
Krogkoden med Fredrik Eriksson
Fredrik Eriksson är en av Sveriges mest erfarna och prisbelönta kockar och upphovsman till Krogkoden som inspirerat till branschens arbete med Branschkoden. Fredrik berättade om hur de i Fredrikfamiljen ständigt arbetar med att stärka sitt arbetsgivarvarumärke genom att utveckla medarbetarna i sina roller, tydliggöra förväntningar på varandra och ha en feedbackkultur. Krogkoden är en slags handbok i värdskap, service och likabehandling som gör det möjligt att dela verksamhetens vision med samtliga medarbetare.
Scandic – en attraktiv arbetsgivare i branschen
Åsa Dammert är HR-direktör på Scandic Hotels och har varit med och lett en stor omorganisation till följd av pandemin. Våren 2020 tvingades de säga upp halva personalstyrkan i koncernen och fattade då beslutet om att de skulle genomföra en off-boarding i världsklass. De som var tvungna att lämna Scandic skulle känna att de fortfarande var en attraktiv arbetsgivare och kunna tänka sig att komma tillbaka när det fanns möjlighet. Under pandemin har organisationen klättrat på listor över attraktiva arbetsgivare och prisats för sin förändringsledning. Nu jobbar man i en plattare organisation med mindre team och bredare roller som utmanar medarbetarna att ta sig an nya uppgifter och ansvarsområden.
Tredje eventet i en serie om fyra
Eventet var det tredje i vår serie kunskapshöjande event och handlade alltså om hur vi kan attrahera ny personal, behålla den vi har och stärka vår image som arbetsgivare. De två tidigare eventen har handlat om hur vi kan synliggöra och validera redan befintlig kompetens inom företaget och hur vi bäst kan förbereda oss för att utveckla och ta emot framtidens kompetens. På det fjärde och sista kompetenseventet kommer vi fokusera på hur vi kan jobba strategiskt för att forma kompetens, bland annat genom samarbete mellan näringslivet och skolan.
Läs mer
Färna Herrgård: "Ser fram emot en rejäl boost"
På Färna Herrgård & Spa vill man hänga med i trenderna, utvecklas som ett team och bli ännu bättre på att ta hand om sina gäster. Under våren har trettio av de anställda gått Besökskrafts utbildningar i medarbetarskap och ledarskap.
Det är sommar på Färna. Under pandemin har man byggt en helt ny flygel med tio extra rum som öppnar upp under juli. Man har valt att satsa stort inför branschens omstart. Och sommar- och höstsäsongen ser lovande ut, berättar hotellchefen Fredrik.
Fredrik Bertlin, hotellchef Färna Herrgård & Spa:
Det ökade intresset för inhemskt resande och de lättade restriktionerna gör att vi väntar många förväntansfulla och glada gäster. Samtidigt vet vi att konkurrensen om den svenska målgruppen ökar och därför måste vi fortsätta att utvecklas – både som verksamhet och som enskilda medarbetare. Att vi fått möjlighet att kompetensutveckla oss mitt under krisen när vi behövde det som mest är vi så tacksamma för.
Har ni märkt någon skillnad i verksamheten efter utbildningarna?
Absolut. Den tydligaste skillnaden är att det finns en större förståelse för varandras arbete. Likaså en insikt om att ifall vi ska komma framåt, så måste vi ge oss själva de bästa förutsättningarna för att lyckas. Nu längtar vi efter att kunna sätta oss ner tillsammans, brainstorma och diskutera kring det vi lärt oss.
Vad ser du mest fram emot under den fortsatta projekttiden?
Oj, det är så mycket jag är nyfiken på. Det ska bli väldigt spännande när flera av kollegorna utbildas inom sina respektive spetsområden. Både att se deras personliga utveckling och att se vilka effekter det har på verksamheten. Jag ser även fram emot och hoppas på en rejäl boost – såväl för branschen som för oss som team. Alla som jobbar på Färna ska känna sig stärkta och att de är delaktiga i vår framgång.
Mer om Färna Herrgård och Spa
Färna Herrgård byggdes 1776 men fick sitt nuvarande utseende 1857 på Greve Carl Johan von Hermanssons tid. I dag har matsalarna kompletterats med bar, reception och en vinterträdgård. Verksamheten har även spa och en herrgårdsbutik och omges av vacker natur med vandringsleder.
3 tips för ledaren, medarbetaren och organisationen
Förändringsledningsexperten berättar varför det är viktigt för organisationer att satsa på kompetensutveckling inom ledarskap och medarbetarskap och ger oss sina bästa tips.
Lotta Clementz, utbildare Besökskraft:
I den tid vi lever i med mycket oro är det extra viktigt att våga satsa på utbildning. Det skapar förutsättningar att gå stärkt ur pandemin som en lärande organisation. Det är viktigt att inse vilka förutsättningar som påverkar resultat och arbetsmiljö och vad som får medarbetare att vilja göra så bra som möjligt ifrån sig. De flesta känner nog till vad ledarskap är och att det finns utbildningar inom det. Ett bra ledarskap är oerhört viktigt för att få alla i verksamheten att driva åt samma håll och skapa en trygghet hos medarbetarna. Medarbetarskap är inte lika uppmärksammat i utbildningsformat, men minst lika viktigt. En kurs i medarbetarskap ger individen möjlighet att ta ställning till vilken typ av medarbetare hen vill vara och vilket stöd hen behöver för att lyckas.
Tre tips för medarbetaren
- Var intresserad och nyfiken – jobbet blir både roligare och mer utvecklande då.
- Våga lära och testa nytt!
- Fokusera på det du kan påverka och lär dig hantera dina känslor kring det du inte kan påverka.
Tre tips för ledaren
- Lita på din egen förmåga - en bra ledare är trygg i sig själv och sina värderingar och är transparent med sina tillkortakommanden.
- Våga delegera – tydlighet skapar en trygghet hos medarbetarna kring vad som gäller.
- Använd allas kompetens fullt ut!
Tre tips för organisationen
- Jobba som en hel organisation där alla får möjlighet att påverka.
- Var rädd om dig själv och dina medarbetare och se till att ni får de bästa förutsättningarna för att lyckas, både som enskilda individer och som verksamhet.
- Se till att ha kul på jobbet!
Fler än 300 har utbildats
Nu har Besökskraft varit igång i snart ett år. Under våren har vi genomfört utbildningar i medarbetarskap och ledarskap för 334 individer i Västmanland, Östergötland och Örebro län.
Restriktioner, permitteringar och höga varseltal är några av de utmaningar som besöksnäringen stått inför under pandemin. För att stärka branschens utveckling och attraktionskraft erbjuder vi företag inom näringen kostnadsfri kompetensutveckling av personal och en chans för individer att stärka sin ställning på arbetsmarknaden.
Utbildningar i ledarskap och medarbetarskap
I mars startade vi upp de första utbildningsinsatserna för våra sexton deltagande företag. 334 chefer och medarbetare har nu deltagit i våra digitala utbildningar i ledarskap och medarbetarskap.
Vi är nöjda med att vi har kunnat genomföra så många utbildningar på kort tid. Det är också glädjande att se att utbildningarna uppskattas av deltagarna. Våra utvärderingar visar att kompetensinsatserna ger dem en positiv teamkänsla och konkreta verktyg att använda i jobbet
– Maria Granberg, huvudprojektledare Besökskraft.
Digitala kompetensevent
Under våren har vi hunnit med två av våra totalt fyra planerade kunskapshöjande event. Syftet med kompetenseventen är att på olika sätt stärka företagets förmåga till strategisk kompetensförsörjning och för att de ska kunna ta tillvara på den nya kompetensen på bästa sätt. I februari och maj anordnade vi eventen ”Att synliggöra kompetens” och ”Framtidens kompetens”, båda välbesökta och uppskattade. I höst arrangerar vi eventen ”Attraktiv arbetsgivare” och ”Att forma kompetens”.
Fler utbildningar till hösten
I höst inleds nästa steg med yrkesspecifika spetsutbildningar för att möta våra deltagande företags behov av kompetens framåt. Det handlar bland annat om utbildningar inom specialiserad matlagning, mat och dryck i kombination, service och värdskap, hygien och smittskydd, digital mötesrådgivning och projektledning, köksekonomi och revenue management.
Utöver de konkreta utbildningsinsatserna och kompetenseventen fortsätter vi även det långsiktiga arbetet framåt med att stärka företagens förmåga till strategisk kompetensförsörjning och samverkan mellan besöksnäring och utbildningssystem.
Röster från deltagare
Mycket intressant och lärorikt, nyttigt att få tiden att samtala och reflektera tillsammans med kollegor och på så sätt komma fram till nya vägar framåt.
– Deltagare på Medarbetarskap
Intressant och givande och också bra för teambuildingen i arbetsgruppen.
– Deltagare på Medarbetarskap
Jag tyckte den här utbildningen var riktigt bra och lärorik. Jag personligen fick några "aha" upplevelser.
– Deltagare på Ny som ledare
Detta har gett mig så mycket, jag har haft en situation att reflektera över, jag har mycket att fundera på och ta reda på vart jag vill och hur jag ska nå dit. Det ska bli spännande att se vad jag kommer fram till.
– Deltagare på Ny som ledare
Handfasta nycklar att jobba med!
– Deltagare på Erfaren ledare
Framtidens kompetens
Den 5 maj arrangerade vi i projekt Besökskraft vårt andra kompetensevent. Fokus för dagen låg på trender, framtid och vilka kompetenser vi behöver framöver.
I projekt Besökskraft arbetar vi parallellt med kompetensinsatser för individen och utvecklingsinsatser för företaget – allt för att bygga upp organisationens förmåga att ta tillvara på den nya kompetensen på bästa sätt. Som en del i utvecklingsinsatserna arrangerar vi under projekttiden en serie om fyra kunskapshöjande event.
Stort intresse för framtidens besöksnäring
Kompetensevent nummer två hade fokus på framtidens kompetens inom besöksnäringen och anordnades som ett digitalt event där vi även bjöd in allmänheten att delta. Vi samlade nästan 100 deltagare för att gemensamt lyfta våra blickar mot framtidens trender inom näringen, ta del av lärorika case från branschen och tillsammans diskutera aktuella frågor.
Framtidstrender med Kairos Future
En av våra talare var Erika Charbonnel från Kairos Future. Hon redogjorde för vilka kompetenser som blir viktiga i framtiden och vilka jobb som spås försvinna eller tillkomma. Kompetenser som blir särskilt viktiga är bland annat problemlösningsförmåga, flexibilitet, och teknisk och social kompetens.
Case från branschen
Vi gästades även av tre representanter från våra deltagande företag som berättade om hur de möter nya utmaningar och förutsättningar. Philip Björck från The Steam Hotel berättade om hur de marknadsför sitt upplevelseerbjudande i sociala medier, Jennie Hesslöw från Sala Silvergruva redogjorde för deras väg från fysiskt till digitalt besöksmål och Anders Karlsson från Conventum delade med sig av hur de som en av Sveriges största konferensanläggningar drabbats av pandemins effekter på mötesindustrin.
Så här tyckte deltagarna
Under eventet fick deltagarna interagera genom att svara på frågor från föreläsare och moderator. Här är några av resultaten som framkom i interaktionen med deltagarna:
92 % föredrar fysiska möten framför digitala möten
Deltagarna var rörande överens. Fysiska möten är roligare än digitala!
78 % anser att social kompetens är viktigare än teknisk kompetens
En majoritet av deltagarna värdesätter sociala värden som relationsbyggande och samspelsförmåga över tekniska kompetenser.
68 % uppgav att ett vaccinationspass skulle kunna hjälpa organisationen
En majoritet av deltagarna tror att vaccinationspassen kommer innebära utökade möjligheter för verksamheten.
91 % upplever pandemin som en möjlighet för verksamheten
Även i denna fråga fanns en stor majoritet. De allra flesta av deltagarna anser att pandemin skapar nya möjligheter för verksamheten snarare än att den är ett hot.
Tips på gratis utbildningar
På grund av pandemin har en mängd initiativ för kompetensutveckling av individer inom besöksnäringen startats. Besökskraft har listat elva bra utbildningsmöjligheter som är helt gratis.
En väl fungerande besöksnäring bygger ytterst på medarbetarnas kompetens. Rätt kompetens är en förutsättning för tillväxt och före pandemin var just bristen på kompetens en stor utmaning för besöksnäringen. Nu står branschen inför nya utmaningar men på lång sikt är det viktigt att säkerställa framtida kompetens. För varslade eller permitterade medarbetare är utbildning ett bra sätt att stärka sin ställning på arbetsmarknaden och utnyttja tiden till meningsfull utveckling. Många utbildningar finns ui dag online och on demand och är dessutom lite kortare, perfekt för yrkesverksamma.
Marknadsföring och kreativitet
Google digitalakademin
Googles akademi för att lyckas i den digitala världen. Kurserna är flexibla och körs i moduler där man kan anpassa studietakten till sin egen. Det finns bland annat kurser om digital marknadsföring, verktyg för onlineannonsering, sociala medier och innehållsmarknadsföring.
Moderskeppet (moderskeppet.se)
På Moderskeppet finns ett stort antal onlinekurser inom webb, foto, redigering, bildkommunikation, videoproduktion med flera. En del av utbudet finns att tillgå gratis, resten kräver prenumeration.
Coursera.org
Coursera.org samarbetar med fler än 200 universitet och företag från hela världen för att erbjuda onlinekurser på engelska. I portalen finns utbildningar inom många ämnen via en rad olika inlärningsmöjligheter, från praktiska projekt och kurser till certifikat och examensprogram. För att ta del av kurserna behövs ett konto men de flesta är gratis.
Hjälp att digitalisera
Digitillväxt (digitillvaxt.se)
Som små- och medelstor företagare kan den digitala resan kännas utmanande. För att stötta just små och medelstora företagare har Google Digitalakademin allierat sig med en rad samarbetspartners och tagit fram en digital kunskapsplattform.
Dags att digitalisera (www.dagsattdigitalisera.se)
Dags att digitalisera är en kunskapsbank med över 200 avsnitt med information och inspiration att välja fritt ur.
Kvalificerade yrkesutbildningar
Yrkeshögskolan är eftergymnasial, kombinerar teori med praktik och drivs i nära samverkan med arbetslivet. Här finns utbildningar inom exempelvis affärsutveckling för besöksnäringen, hotel management och food & beverage management. Det finns även korta yh-utbildningar, vilket är utbildningar som passar extra bra för yrkesverksamma som vill fylla på med mer kompetens i sitt nuvarande jobb, är i behov av omställning eller vill byta bana i arbetslivet.
Längre yrkesutbildningar för besöksnäringen (www.yrkeshogskolan.se)
Korta utbildningar för yrkesverksamma inom besöksnäringen (www.yrkeshogskolan.se)
Turismorganisationers erbjudanden
Västmanland Turism
Västmanland Turism är Region Västmanlands turismfunktion. De vänder sig till företag inom besöksnäringen i Västmanland och arbetar för att utveckla en attraktiv och hållbar destination. Västmanland Turism erbjuder skräddarsydd rådgivning och gratis utbildningar inom bland annat hållbara gästupplevelser, digitala kanaler, beteendeekonomi och destinationsutveckling.
Visit Östergötland (www.visitostergotland.se)
Visit Östergötland är Region Östergötlands funktion för att marknadsföra länet som ett attraktivt besöksmål. De arbetar med kunskapsutbyte, samordning och marknadsföring för turismen i hela länet. Visit Östergötland erbjuder nu en digital värdskapsutbildning för alla som möter turister i sitt arbete eller vill lära sig mer om värdskap och destinationen Östergötland.
Örebroregionens turismakademi “ÖRTA” (orta.regionorebrolan.se)
En gemensam kompetens- och utbildningsplattform för alla i Örebro län som jobbar inom besöksnäringen. Här samlar Region Örebro län utbildningar, seminarier, stöd, verktyg och olika typer av rådgivning för företag eller föreningar som är verksamma inom besöksnäringen.
Visit Sweden (corporate.visitsweden.com)
På Visit Swedens kunskapsbank kan du ta del av filmer, publikationer och presentationer som kan ge dig nya insikter och idéer till spetsig marknadsföring och hur du kan utveckla din produkt för internationella besökare.
Tourism in Skåne (corporate.visitskane.com)
Tourism in Skåne har samlat kurser inom olika ämnen kopplat till kompetensutveckling inom besöksnäringen.
"Digitaliseringen skapar möjligheter att nå nya besökare och marknader"
När pandemin startade våren 2020 var Sala Silvergruva tvungna att stänga det fysiska besöksmålet. Nu har de lanserat sitt nya upplevelseerbjudande i form av en playkanal.
Jennie Hesslöw, VD Sala Silvergruva
Våren 2020 insåg vi att vi skulle behöva leva och verka på nya sätt. Då föddes idén om en playkanal med hyrvideos och livestreams. Vid utvecklingen av tjänsten var det viktigt för oss att den är lätt att använda och uppfyller besökarens krav och förväntningar. I dag är man van vid att kunna titta på saker när man vill och var man vill – därför har vi gjort allt innehåll tillgängligt on demand. Digitaliseringen skapar möjligheter att nå nya besökare och marknader. Förhoppningsvis ger upplevelsen även mersmak för ett fysiskt besök i våra över två mil långa gruvgångar!
I framtiden behöver vi dels kompetenser inom den tekniska biten och digitaliseringen av verksamheten. Men vi ser även ett behov av att ge våra medarbetare verktyg för att ta ansvar för sin egen utveckling och omställningsförmåga. Vi vill att kompetensutveckling ska bli en naturlig del i vår verksamhet. Där är vår medverkan i projekt Besökskraft en viktig faktor. Projektet får oss att kontinuerligt komma ihåg att analysera vilka kompetenser vi behöver framöver och agera på det.
Mer om Sala Silvergruva
I Sala Silvergruva bröt man silver så tidigt som på slutet av 1400-talet. Silverbrytningen upphörde år 1908, men historien lever kvar. I dag bedrivs verksamhet inom besöksnäring med gruvvisningar, museum, logi och konferenser på området. Under jord finns milslånga gruvgångar och ovan jord ett stort och vackert naturområde.
Validering av yrkeskunskap inom besöksnäringen
Genom branschvalidering kan du kartlägga befintlig kunskap och avgöra om du har rätt kunskap för att nå en yrkestitel. Validering är ett sätt att stärka individen i yrkesrollen och kvalitetssäkra branschen.
Vad är branschvalidering?
En validering är en process där en persons kompetens bedöms och dokumenteras på ett strukturerat sätt. Branschens validering genomförs utifrån aktuella krav för anställningsbarhet som branschen efterfrågar. Det innebär att den som valideras får visa sin anställningsbarhet genom att utföra faktiska arbetsuppgifter hos en arbetsgivare under den tid som valideringen pågår. Vid fullföljd validering får individen ett yrkesbevis.
För vem är branschvalidering?
Individer ur den egna personalen på en arbetsplats kan valideras, men det är även bra för en person som söker arbete inom branschen. Det kan till exempel vara ett verktyg för att bedöma en yrkeserfaren från en närliggande bransch, någon som studerar eller någon med yrkeserfarenhet från ett annat land.
Varför ska man använda sig av branschvalidering?
För individen är branschvalidering ett bra verktyg för att förbättra sina möjligheter på arbetsmarknaden. Att få sin kunskap validerad kan också bidra till ökad självkänsla och motivation.
För företag kan branschvalidering användas internt för att kartlägga kompetensen hos de anställda, för att effektivisera arbetsplatsens kompetensförsörjning och för att kvalitetssäkra verksamheten. Branschvalidering bidrar även till en ökad yrkesstolthet och en höjd standard inom branschen.
Besöksnäringens branschmodeller
För företag och individer inom besöksnäringen finns det två relevanta yrkesnämnder.
UHR - Utbildningsrådet för hotell och restauranger (uhr.nu)
SRY – Servicebranschens yrkesnämnd (www.sry.se)
Självskattning - ett verktyg för att synliggöra kompetens
Genom att utvärdera din förmåga att utföra arbetsuppgifter kan du få en snabb överblick av dina yrkeskunskaper. Självskattning är ett bra verktyg för såväl individen som företaget.
Vad är självskattning?
Självskattning är en typ av inventering av den egna kompetensen. Det handlar om att uppskatta sina kompetenser inom ett visst yrke – eller generellt på arbetsmarknaden. Frågorna i Arbetsförmedlingens självskattningsformulär (arbetsformedlingen.se) bygger på de krav som finns för olika yrken i Sverige och är till för att ge en bild av hur väl man anser sig kunna utföra vanliga uppgifter kopplade till yrket. Det är en kartläggning och ett underlag för att kunna arbeta vidare med den egna kompetensutvecklingen.
Varför ska man använda sig av självskattning?
Det finns flera fördelar med självskattning. För individens del kan självskattning öka engagemanget och ansvaret för den egna kompetensutvecklingen. Det blir konkret inom vilka områden man besitter hög kompetens och inom vilka områden man behöver utveckla sin kompetens. Kartläggningen synliggör också områden för framtida kompetensutveckling, för att hänga med och vara fortsatt gångbar på arbetsmarknaden.
För företagets del skapar självskattning en möjlighet att synliggöra den kompetens som finns inom organisationen. Det möjliggör också för arbetsgivaren att kunna se utvecklingen hos medarbetarna över tid. När medarbetaren har gått en utbildning är självskattning ett enkelt sätt att följa förflyttningen av kompetens – något som är av nytta både för företagets långsiktiga kompetensförsörjning och individens självförtroende och motivation.
För vem/vilka är självskattning bra?
Arbetsförmedlingen har självskattningsformulär för många olika yrken men även ett generellt formulär. Självskattning är alltså möjligt för alla att använda. Det är ett bra verktyg att använda då och då för att få en överblick över den egna utvecklingen och eventuella behov av kompetensutveckling. Självskattning är även bra för dig som ska söka nytt jobb eller är utrikesfödd och saknar formella arbetsgivarintyg eller erfarenhet på den svenska arbetsmarknaden.
Tips till chefer: Låt alla dina medarbetare göra en självskattning innan varje medarbetarsamtal. På så sätt kan ni tillsammans följa individens utveckling över tid.
Här hittar du självskattningsformulär för besöksnäringen
Arbetsförmedlingen har tagit fram självskattningsformulär för en mängd olika yrken. Bedöm dina yrkeskompetenser (arbetsformedlingen.se)
Idag startar utbildningarna
Projekt Besökskrafts första etapp av utbildningar för de deltagande företagen fokuserar på ledarskap och medarbetarskap.
I dag den 3 mars 2021 startar våra första utbildningsinsatser som är skräddarsydda utifrån deltagande företags kompetensbehov. Individerna som deltar kommer få ökad kunskap inom bland annat personligt ledarskap, omvärld och marknad, grupputveckling och ledningsgruppsarbete.
– Efter mycket planering känns det riktigt bra att vi äntligen är igång med utbildningarna. Det är ju människorna i branschen som är företagens viktigaste resurs så det känns positivt att börja med en bred satsning för både medarbetare och ledare, säger Maria Granberg, huvudprojektledare för Besökskraft.
Först ut är Elite Stadshotellet Västerås, Färna Herrgård, The Lamp Hotel och Conventum, som i dag deltar i utbildningen ”Ny som ledare”. På måndag startar flera av de andra företagen också upp sina utbildningar, då med fokus på medarbetarskap.
På grund av rådande situation sker utbildningarna på distans med förinspelade föreläsningar i kombination med ledarledda digitala utbildningspass. Utbildningarna genomförs i samarbete med vår leverantör Peter & Partner, som specialiserar sig på just ledarskap och medarbetarskap.
Längre fram i projektet kommer även mer yrkesspecifika utbildningar erbjudas, bland annat inom gastronomi, dryckeskunskap, konferens, spa och marknadsföring.
De samlade insatserna i projekt Besökskraft ska leda till:
- En stärkt ställning på arbetsmarknaden för individer inom besöksnäringen
- En stärkt förmåga till strategisk kompetensförsörjning hos företagsledare och chefer inom besöksnäringen
- En stärkt samverkan mellan besöksnäringen och de regionala utbildningssystemen
Att synliggöra kompetens
Olika perspektiv på kompetens, självskattningsmetoder och tips på validering av reell kompetens stod på agendan för vårt första kompetensevent.
Den 18 februari genomförde vi årets första kompetensevent för våra deltagande företag. Eventet handlade om synliggörande av kompetens och riktade sig till medarbetare med personal- och rekryteringsansvar. Vi diskuterade bland annat olika perspektiv på kompetens, självskattning som ett verktyg och hur besöksnäringsföretag kan arbeta med validering av reell kompetens. Gästade oss gjorde Anna Ålund från UHR Utbildning AB.