Klimatsmart satsning: Bättre för Mälarsjöfarten tack vare ny Hjulstabro
En statlig satsning om 400 miljoner kronor på en ny Hjulstabro ger bättre förutsättning för Mälarsjöfarten – och därmed klimatsmartare godstrafik. Det framgår av den nationella planen för transportinfrastruktur för åren 2022–2033.
Däremot saknas flera av de övriga åtgärder som Region Västmanland hade önskat.
Önskar omedelbara förbättringar på Mälarbanan och Svealandsbanan
Det var den 13 juni som regeringen offentliggjorde innehållet i den nationella planen för transportinfrastruktur för planperioden 2022-2033. Totalt anslås 881 miljarder kronor för att underhålla, bygga ut och utveckla den svenska transportinfrastrukturen de kommande tolv åren. Satsningarna ska bidra till ökad tillgänglighet, vidgade arbetsmarknadsregioner, regional utveckling, ökad sammanhållning i landet, förbättrad konkurrenskraft och till att nå klimatmålen.
Det är också positivt att Trafikverket fått ett tydligt uppdrag att utreda förutsättningarna när det gäller åtgärder på järnvägen sträckan Stockholm - Oslo, vilket innebär en stor potential för bättre förutsättningar för regionförstoring och tillväxt. Regeringen väljer dessutom att öka satsningarna på gång- och cykeltrafik där 2,7 miljarder kronor för statliga vägar avsätts i en särskild pott under kommande planperiod. Även det enskilda vägnätet får en utökning av medel.
Länstransportplanen är godkänd
I samband med beslutet om den nationella planen är även de ekonomiska ramarna för länstransportplanerna fastställda. Därmed kan den länstransportplan som tidigare beslutades av regionstyrelsen nu gå vidare till regionfullmäktige för fastställande. Det innebär att arbetet fortskrider med att uppnå Region Västmanlands vision om ett hållbart transportsystem som också bidrar till att utveckla länet.
Fakta: Långsiktig infrastrukturplanering
- Den nationella planen för transportinfrastruktur beskriver hur den statliga infrastrukturen ska underhållas och utvecklas långsiktigt
- Länstransportplanen för Västmanlands län anger den strategiska inriktningen för den regionala transportinfrastrukturen
- Från den nationella planen avsätts medel till länstransportplanerna varav Västmanland tilldelats 992 miljoner kronor för kommande tolv år
- Den långsiktiga planeringen görs för tolv år framåt och planerna revideras vart fjärde år