Västmanländska Norberg lyfts i internationell kampanj
Norberg är känt för sina djupa bergslagsskogar, sin industrihistoria och Elsa Anderssons konditori – och som ett klaffbord från IKEA. Nu står Norberg i strålkastarljuset i en stor internationell kampanj för att väcka nyfikenhet för nya platser i Sverige.
Kampanjen, som Visit Sweden ligger bakom, går under namnet Discover the originals och tar fasta på att IKEAs produktnamn har blivit en "snackis" internationellt. Med glimten i ögat återtar de utvalda platserna i kampanjen sina namn och visar att de är mer än ett klaffbord, en skåpslucka eller en toalettborste.
Norberg i strålkastarljuset
I samarbete med Visit Sweden vill vi i Region Västmanland genom vår turismorganisation Västmanland Turism välkomna både utländska och svenska turister till Norberg och andra platser i länet.
"Vi vill lyfta Västmanland som en spännande och hållbar destination. Det här är ett nytänkande och humoristiskt sätt att göra det, där Visit Sweden tar hjälp av ett av de starkaste svenska varumärkena", säger Henrik Wester, turismchef Region Västmanland.
"Norberg är såklart mycket mer än ett klaffbord. Det är en plats där järnet under århundranden har format en fantastisk kombination av kultur- och naturbygd som vi kan uppleva idag. Det är en idyllisk småort med mysiga butiker och konditorier och en plats där man vågar tänka nytt och använda kulturhistoriska platser till något annat – som en festival för elektronisk och experimentell musik till exempel", berättar Minea Funk, turismansvarig Norbergs kommun.
21 platser och produkter
Kampanjen är ett samarbete mellan Visit Sweden och destinationer runt om i Sverige, där 21 platser lyfts tillsammans med sin namne i IKEAs sortiment. Syftet är att marknadsföra Sverige på ett unikt och oväntat sätt för att väcka nyfikenhet för nya platser.