Utveckling av äldreomsorgen i Västmanland - i spåren av Coronapandemin
Coronapandemin har satt fokus på behovet av utveckling inom äldreomsorgen, exempelvis genom det ”äldreomsorgslyft” som nyligen lanserats av regeringen och samarbetspartierna.
I rapporten Koll på kvaliteten i äldreomsorgen. Utveckling av ledning och uppföljning med fokus på enhetsnivån (Tilling och Karlsson, 2017) ges en bild av både hinder och möjligheter liksom konkreta förslag för att utveckla och följa upp den äldreomsorg som ges i länets kommuner idag.
Rapporten är ett resultat av en lång nära kunskapsbaserad samverkan mellan socialchefer, chefer och medarbetare inom äldreomsorg i länet och enheten för Välfärd och folkhälsa vid Regionala utvecklingsförvaltningen.
Hur kan vi skapa utveckling utifrån den äldres behov i praktiken?
I rapporten återfinns goda exempel från länet samt konkreta förslag på utvecklingsområden för ledning och styrning, som kan vara stödjande för äldreomsorgen särskilt under rådande omständigheter.
Två goda exempel från länet som beskrivs i rapporten är:
- Egenkontroll genom värdegrundsskattning
- Fokusgruppsintervjuer med äldre på särskilt boende för att identifiera viktiga kvalitetsutvecklingsområden
Rapporten samlar tillgänglig forskning och beprövad erfarenhet av relevans för utveckling av social kvalitet på ett tillgängligt vis. Förhoppningen har varit att möjliggöra ledarskap och uppföljning för utveckling av (social) kvalitet utifrån den äldres behov och verksamhetens uppdrag, vilket skapar ökade förutsättningar för ägarskap hos både ledning och medarbetare på enhetsnivån.
Exempel på utvecklingsförslag på enhetsnivån som ges i rapporten är:
- Tillskapa kontinuerlig koll på vad som utgör kvalitet för den äldre. Vi kan ta reda på vad det är genom dels forskning och evidens, dels genom att fråga de äldre själva. Det kan ske genom regelbundna samtal, korta enkäter och fokusgrupps-intervjuer. Viktigt i sammanhanget är att skapa en dialog med den enskilde äldre och dess närstående och att vara lyhörd i att fånga upp synpunkter och förslag.
- Systematik behöver utvecklas för ett urval av nyckeltal som är viktiga för att leda och styra verksamheten.
- Att alla medarbetare har koll på de nyckeltal som de kan påverka liksom att alla medarbetare förstår hur de nyckeltal som följs upp är kopplade till kvaliteten i den egna verksamheten.
Genom egen uppföljning, ”koll på kvaliteten”, utifrån identifierade behov hos de äldre, möjliggörs framförhållning och långsiktighet och gör att ”brandkårsutryckningar” undviks.
Läs rapporten här:
Koll på kvaliteten i äldreomsorgen. Utveckling av ledning och uppföljning med fokus på enhetsnivån (Tilling & Karlsson, 2017).pdf