Tillverkning, teknik och energi
Västmanland har en högteknologisk industri med världsledande företag inom bland annat automation och robotisering samt energi och transporter inklusive järnväg. Branschen står inför stora förändringar med anledning av teknikskiften, digitalisering och globalisering. Tillsammans med stora satsningar och etableringar i länet förväntas det att vara ett fortsatt stort kompetensbehov i branschen.
Region Västmanlands bedömning
- Merparten av de som arbetar inom tillverkning, teknik och energi har gymnasial utbildning. De gymnasiala utbildningarna bör därför vara fortsatt viktiga att prioritera så att det finns tillräckligt antal utbildningsplatser samt att de utbildningar som erbjuds håller hög kvalitet.
- Det är betydligt fler män än kvinnor som är utbildade och/eller arbetar inom branschen. Ett fortsatt jämställdhetsarbete behövs för att intressera fler kvinnor till branschen.
- Det är lågt söktryck till många av utbildningarna i branschen, men det finns stora skillnader i länet. Bättre samverkan mellan skola och arbetsliv är viktigt och att länets aktörer inspireras av varandras arbete.
- Efterfrågan på kompetens från samtliga utbildningar inom tillverkning, teknik och energi förväntas öka.
- Arbetsgivare behöver också arbeta med kompetensutveckling av befintlig personal då omställningsbehoven är stora på grund av den snabba tekniska utvecklingen.
Om underlaget, branschmöten och referenser
Region Västmanland har ett regionalt utvecklingsuppdrag. En uppgift handlar om att fastställa mål och prioriteringar för det regionala kompetensförsörjningsarbetet och tillhandahålla bedömningar av länets kompetensbehov inom offentlig och privat sektor på kort och lång sikt. Att ha kunskap om vilka behov som finns på arbetsmarknaden i Västmanland skapar förutsättningar för att matcha individers kompetens mot det som arbetsgivare efterfrågar samt att utbildningar kan planeras och anpassas för att möta dessa behov. Därför har Region Västmanland genomfört branschmöten och utifrån dessa möten tagit fram detta underlag.
Fokus är tillgång till och efterfrågan av gymnasialt- och yrkeshögskoleutbildade, samt utbildningar på dessa nivåer. Underlaget grundar sig på tillgänglig statistik samt det branschmöte som Region Västmanland genomförde under maj 2024. Medverkande på branschmötet var representanter för branschorganisationer, företrädare för utbildningsaktörer och Arbetsförmedlingen.
Tillgång och efterfrågan av kompetens
Branschernas inspel
En sammanfattning från branschmötet i maj 2024.
Branschen bedömer att det finns ett stort behov av yrkesutbildade på gymnasial- samt yrkeshögskolenivå. Främst lyfts behovet av montörer, process-, CNC- samt maskin-operatörer, svetsare, industri- och automationselektriker, reparatörer och produktionstekniker. Branschen lyfter behovet av fler med industriteknisk grundutbildning som bas som sedan kan byggas på med vidare utbildning/specialisering. Underhållspersonal inom industrin lyfts som särskilt svår att hitta. Det är fortsatt stort behov av ingenjörer samt behov av kompetens inom AI-och dataanalys.
De vanligaste yrkena i branschen
*andel av de sysselsatta
- Maskinställare och maskinoperatörer, metallarbete (7%)
- Lager- och terminalpersonal (5%)
- Övriga maskin- och processoperatörer vid stål- och metallverk (3%)
- Civilingenjörsyrken inom elektroteknik (3%)
- Ingenjörer och tekniker inom elektroteknik (3%)
- Övriga civilingenjörsyrken (2%)
- Montörer, elektrisk och elektronisk utrustning (2%)
- Underhållsmekaniker och maskinreparatörer (2%)
- Mjukvaru- och systemutvecklare m.fl (2%)
- Ingenjörer och tekniker inom maskinteknik (2%)
Källa: SCB, Regiondatabasen, 2021
Statistik om sysselsatta i branschen
Nedan finns statistik om sysselsättning efter länsdel, utbildningsnivå, ålder samt andel kvinnor, män och utrikesfödda.
Prognoser för utbildning och arbetsmarknad
Nedan redovisas förväntad förändring av tillgång och efterfrågan av fyra utbildningsgrupper. Den ljusare linjen visar efterfrågan av kompetens medan den mörkare visar förväntad tillgång utbildade.
El, data- och kommunikationsteknik, automation - gymnasial
Källa
SCB, Regionala trender och prognoser
Industriteknisk utbildning – gymnasial
Källa
SCB, Regionala trender och prognoser
VVS, energi, drift och underhåll - gymnasial
Källa
SCB, Regionala trender och prognoser
Yh-tekniker och gymnasieingenjörsutbildning
Källa
SCB, Regionala trender och prognoser
Tillgång och efterfrågan av utbildning
Observera att utbildningsutbudet nedan är en ögonblicksbild från maj 2024. Dessutom kan det finnas andra utbildningsformer som kan komplettera bilden.
Branschens inspel om tillgång och efterfrågan av utbildning
Utbildningsutbudet på gymnasial nivå i länet bedöms av branschen som tillräckligt, däremot efterfrågas särskilt inriktningarna svets, underhåll och processteknik inom det industritekniska programmet. Branschen bedömer att det framför allt behövs fler sökande till de utbildningar som finns idag snarare än fler utbildningar.
Yrkeshögskoleutbildningar är också efterfrågade av branschen, Automations-, produktions- samt underhållstekniker är särskilt efterfrågade inriktningar.
Utifrån länets pendlingsmönster är det viktigt att sprida utbildningarna i hela länet.
Statistik om gymnasial utbildning
Nedan redovisas antal förstahandssökande och intagna för de mest relevanta gymnasieprogrammen för branschen. För komvux redovisas antal studerande efter yrkesinriktning.
Industritekniska programmet
Källa
Gymnasieantagningen i Västmanland. Slutlig antagningsstatistik respektive år.
VVS- och fastighetsprogrammet
Källa
Gymnasieantagningen i Västmanland. Slutlig antagningsstatistik respektive år.
Studerande vid komvux
Källa
Skolverket.
Yrkeshögskoleutbildning (YH)
Nedan redovisas en ögonblicksbild över YH-utbildningar med start 2024.
Planering och dimensionering av gymnasial utbildning
För utbildning som påbörjas 2025 ska arbetsmarknadens behov få betydelse vid planering och dimensionering av vissa utbildningar inom gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning (komvux). Ändringarna ska öka det tillgängliga utbudet av utbildning på gymnasial nivå, underlätta ungdomars och vuxnas etablering på arbetsmarknaden samt förbättra kompetensförsörjningen till välfärd och näringsliv.
El- och energiprogrammet
Inom gymnasieskolan har efterfrågan på el- och energiprogrammet ökat. Samtidigt väntas en brist på personer med el-, automations-, dator- och kommunikationsteknisk utbildning i länet framöver.
Skolverket bedömer att andelen erbjudna utbildningsplatser på el- och energiprogrammet i länet bör öka för både gymnasieskolan och komvux.
Etableringsgrad:
- Det är lägre etableringsgrad på arbetsmarknaden från el- och energiprogrammet i länet i jämförelse såväl nationellt som med andra yrkesprogram generellt i länet.
- Det är däremot hög etableringsgrad på arbetsmarknaden för personer med en avslutad utbildning inom el och energi från komvux i länet jämfört med personer som läst andra yrkesinriktningar.
Matchning: En stor andel av de som arbetar gör det inom ett yrke som matchar utbildningen, det gäller såväl gymnasieskolan som komvux.
Industritekniska programmet
Inom gymnasieskolan har efterfrågan på industritekniska programmet ökat de senaste åren. Samtidigt väntas en stor brist på industritekniskt utbildade i länet. Detsamma gäller för komvux.
Skolverket bedömer att andelen erbjudna platser på industritekniska programmet i gymnasieskolan bör öka, det gäller även komvux.
Etableringsgrad:
- Personer med en utbildning från industritekniska programmet har en hög etableringsgrad jämfört med personer som har läst andra yrkesprogram i länet.
- Inom komvux är det däremot en låg andel som går vidare till etablerad ställning efter avslutade studier. Det kan därmed finnas skäl för berörda aktörer att se över metoder för att stärka övergången från studier till arbetslivet.
Matchning: En stor andel av de som arbetar gör det inom ett yrke som matchar utbildningen, det gäller såväl gymnasieskolan som komvux.
VVS och fastighet
Inom gymnasieskolan har ungdomars efterfrågan på VVS- och fastighetsprogrammet minskat samtidigt väntas det bli ett balanserat arbetsmarknadsläge för utbildade inom området framöver .
Skolverket bedömer att andelen erbjudna platser på VVS- och fastighetsprogrammet i gymnasieskolan bör behållas på nuvarande nivå, det gäller även komvux.
Etableringsgrad:
- Personer med en utbildning från VVS- och fastighetsprogrammet har en hög etableringsgrad jämfört med personer som har läst andra yrkesprogram i länet. Gäller även för komvux.
Matchning: En stor andel av de som arbetar gör det inom ett yrke som matchar utbildningen, det gäller såväl gymnasieskolan som komvux.
Teknikprogrammet
Skolverket bedömer att andelen platser bör behållas på nuvarande nivå. Utbildade från detta program fortsätter i högre grad till högskolestudier, jämfört med utbildade från övriga högskoleförberedande program. Det finns också ett tydligare arbetsmarknadsbehov av högskoleutbildad arbetskraft inom naturvetenskap och teknik än samhällsvetenskap och ekonomi.
Källa: Skolverkets planeringsunderlag för gymnasial utbildning: Västmanland