Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland
Läget i branschen

Tillverkning, teknik och energi

Här presenteras en nulägesbild från ett regionalt perspektiv om branscherna teknik, tillverkning och energi. Underlaget är framtaget 2024.

Västmanland har en högteknologisk industri med världsledande företag inom bland annat automation och robotisering samt energi och transporter inklusive järnväg. Branschen står inför stora förändringar med anledning av teknikskiften, digitalisering och globalisering. Tillsammans med stora satsningar och etableringar i länet förväntas det att vara ett fortsatt stort kompetensbehov i branschen.

 

Region Västmanlands bedömning

  • Merparten av de som arbetar inom tillverkning, teknik och energi har gymnasial utbildning. De gymnasiala utbildningarna bör därför vara fortsatt viktiga att prioritera så att det finns tillräckligt antal utbildningsplatser samt att de utbildningar som erbjuds håller hög kvalitet.
  • Det är betydligt fler män än kvinnor som är utbildade och/eller arbetar inom branschen. Ett fortsatt jämställdhetsarbete behövs för att intressera fler kvinnor till branschen.
  • Det är lågt söktryck till många av utbildningarna i branschen, men det finns stora skillnader i länet. Bättre samverkan mellan skola och arbetsliv är viktigt och att länets aktörer inspireras av varandras arbete.
  • Efterfrågan på kompetens från samtliga utbildningar inom tillverkning, teknik och energi förväntas öka.
  • Arbetsgivare behöver också arbeta med kompetensutveckling av befintlig personal då omställningsbehoven är stora på grund av den snabba tekniska utvecklingen.

Om underlaget, branschmöten och referenser

Region Västmanland har ett regionalt utvecklingsuppdrag. En uppgift handlar om att fastställa mål och prioriteringar för det regionala kompetensförsörjningsarbetet och tillhandahålla bedömningar av länets kompetensbehov inom offentlig och privat sektor på kort och lång sikt. Att ha kunskap om vilka behov som finns på arbetsmarknaden i Västmanland skapar förutsättningar för att matcha individers kompetens mot det som arbetsgivare efterfrågar samt att utbildningar kan planeras och anpassas för att möta dessa behov. Därför har Region Västmanland genomfört branschmöten och utifrån dessa möten tagit fram detta underlag

Fokus är tillgång till och efterfrågan av gymnasialt- och yrkeshögskoleutbildade, samt utbildningar på dessa nivåer. Underlaget grundar sig på tillgänglig statistik samt det branschmöte som Region Västmanland genomförde under maj 2024. Medverkande på branschmötet var representanter för branschorganisationer, företrädare för utbildningsaktörer och Arbetsförmedlingen. 

Hur ser det ut i länet?

Tillgång och efterfrågan av kompetens

Branschen sysselsätter cirka 38 500 personer vilket motsvarar 31 procent av länets alla sysselsatta och står för 46 procent av länets totala omsättning.

Branschernas inspel

En sammanfattning från branschmötet i maj 2024.

Branschen bedömer att det finns ett stort behov av yrkesutbildade på gymnasial- samt yrkeshögskolenivå. Främst lyfts behovet av montörer, process-, CNC- samt maskin-operatörer, svetsare, industri- och automationselektriker, reparatörer och produktionstekniker. Branschen lyfter behovet av fler med industriteknisk grundutbildning som bas som sedan kan byggas på med vidare utbildning/specialisering. Underhållspersonal inom industrin lyfts som särskilt svår att hitta. Det är fortsatt stort behov av ingenjörer samt behov av kompetens inom AI-och dataanalys.  

De vanligaste yrkena i branschen

*andel av de sysselsatta

  • Maskinställare och maskinoperatörer, metallarbete (7%)
  • Lager- och terminalpersonal (5%)
  • Övriga maskin- och processoperatörer vid stål- och metallverk (3%)
  • Civilingenjörsyrken inom elektroteknik (3%)
  • Ingenjörer och tekniker inom elektroteknik (3%)
  • Övriga civilingenjörsyrken (2%)
  • Montörer, elektrisk och elektronisk utrustning (2%)
  • Underhållsmekaniker och maskinreparatörer (2%)
  • Mjukvaru- och systemutvecklare m.fl (2%)
  • Ingenjörer och tekniker inom maskinteknik (2%)

Källa: SCB, Regiondatabasen, 2021

Statistik om sysselsatta i branschen

Nedan finns statistik om sysselsättning efter länsdel, utbildningsnivå, ålder samt andel kvinnor, män och utrikesfödda.

 

Andel sysselsatta inom branschen efter länsdel

Källa

SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus, 2022

Andel sysselsatta inom branschen efter utbildningsnivå

Källa

SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus. Definitiv statistik för helår 2022.

Andel sysselsatta inom branschen efter ålder

Källa

SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus. Definitiv statistik för helår 2022.

Andel sysselsatta i branschen efter kön respektive bakgrund

Källa

SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus, slutlig statistik år 2022.  

Prognoser för utbildning och arbetsmarknad

Nedan redovisas förväntad förändring av tillgång och efterfrågan av fyra utbildningsgrupper. Den ljusare linjen visar efterfrågan av kompetens medan den mörkare visar förväntad tillgång utbildade.

 

El, data- och kommunikationsteknik, automation - gymnasial

Industriteknisk utbildning – gymnasial

VVS, energi, drift och underhåll - gymnasial

Yh-tekniker och gymnasieingenjörsutbildning

Hur ser det ut i länet?

Tillgång och efterfrågan av utbildning

Här ges en bild över tillgång till och efterfrågan av utbildning på gymnasial och yrkeshögskola ur ett regionalt perspektiv.

Observera att utbildningsutbudet nedan är en ögonblicksbild från maj 2024. Dessutom kan det finnas andra utbildningsformer som kan komplettera bilden.

Branschens inspel om tillgång och efterfrågan av utbildning

Utbildningsutbudet på gymnasial nivå i länet bedöms av branschen som tillräckligt, däremot efterfrågas särskilt inriktningarna svets, underhåll och processteknik inom det industritekniska programmet. Branschen bedömer att det framför allt behövs fler sökande till de utbildningar som finns idag snarare än fler utbildningar.

Yrkeshögskoleutbildningar är också efterfrågade av branschen, Automations-, produktions- samt underhållstekniker är särskilt efterfrågade inriktningar.

Utifrån länets pendlingsmönster är det viktigt att sprida utbildningarna i hela länet.

Statistik om gymnasial utbildning

Nedan redovisas antal förstahandssökande och intagna för de mest relevanta gymnasieprogrammen för branschen. För komvux redovisas antal studerande efter yrkesinriktning.

Industritekniska programmet

Källa

Gymnasieantagningen i Västmanland. Slutlig antagningsstatistik respektive år. 

VVS- och fastighetsprogrammet

Källa

Gymnasieantagningen i Västmanland. Slutlig antagningsstatistik respektive år. 

Studerande vid komvux

Yrkeshögskoleutbildning (YH)

Nedan redovisas en ögonblicksbild över YH-utbildningar med start 2024.

Läget i branschen

Planering och dimensionering av gymnasial utbildning

För att stärka förutsättningarna för en ändamålsenlig planering och dimensionering av gymnasial utbildning har Skolverket tagit fram regionala planeringsunderlag.

För utbildning som påbörjas 2025 ska arbetsmarknadens behov få betydelse vid planering och dimensionering av vissa utbildningar inom gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning (komvux). Ändringarna ska öka det tillgängliga utbudet av utbildning på gymnasial nivå, underlätta ungdomars och vuxnas etablering på arbetsmarknaden samt förbättra kompetensförsörjningen till välfärd och näringsliv.

El- och energiprogrammet

Inom gymnasieskolan har efterfrågan på el- och energiprogrammet ökat. Samtidigt väntas en brist på personer med el-, automations-, dator- och kommunikationsteknisk utbildning i länet framöver.

Skolverket bedömer att andelen erbjudna utbildningsplatser på el- och energiprogrammet i länet bör öka för både gymnasieskolan och komvux.

Etableringsgrad:

  • Det är lägre etableringsgrad på arbetsmarknaden från el- och energiprogrammet i länet i jämförelse såväl nationellt som med andra yrkesprogram generellt i länet.
  • Det är däremot hög etableringsgrad på arbetsmarknaden för personer med en avslutad utbildning inom el och energi från komvux i länet jämfört med personer som läst andra yrkesinriktningar.

Matchning: En stor andel av de som arbetar gör det inom ett yrke som matchar utbildningen, det gäller såväl gymnasieskolan som komvux. 

 

Industritekniska programmet

Inom gymnasieskolan har efterfrågan på industritekniska programmet ökat de senaste åren. Samtidigt väntas en stor brist på industritekniskt utbildade i länet. Detsamma gäller för komvux.

Skolverket bedömer att andelen erbjudna platser på industritekniska programmet i gymnasieskolan bör öka, det gäller även komvux. 

Etableringsgrad:

  • Personer med en utbildning från industritekniska programmet har en hög etableringsgrad jämfört med personer som har läst andra yrkesprogram i länet.
  • Inom komvux är det däremot en låg andel som går vidare till etablerad ställning efter avslutade studier. Det kan därmed finnas skäl för berörda aktörer att se över metoder för att stärka övergången från studier till arbetslivet.

Matchning: En stor andel av de som arbetar gör det inom ett yrke som matchar utbildningen, det gäller såväl gymnasieskolan som komvux.

 

VVS och fastighet  ​

Inom gymnasieskolan har ungdomars efterfrågan på VVS- och fastighetsprogrammet minskat samtidigt väntas det bli ett balanserat arbetsmarknadsläge för utbildade inom området framöver .

Skolverket bedömer att andelen erbjudna platser på VVS- och fastighetsprogrammet i gymnasieskolan bör behållas på nuvarande nivå, det gäller även komvux. ​

Etableringsgrad:​

  • Personer med en utbildning från VVS- och fastighetsprogrammet har en hög etableringsgrad jämfört med personer som har läst andra yrkesprogram i länet. Gäller även för komvux. ​

Matchning: ​En stor andel av de som arbetar gör det inom ett yrke som matchar utbildningen, det gäller såväl gymnasieskolan som komvux  

Teknikprogrammet 

Skolverket bedömer att andelen platser bör behållas på nuvarande nivå. Utbildade från detta program fortsätter i högre grad till högskolestudier, jämfört med utbildade från övriga högskoleförberedande program. Det finns också ett tydligare arbetsmarknadsbehov av högskoleutbildad arbetskraft inom naturvetenskap och teknik än samhällsvetenskap och ekonomi. 

 

Källa: Skolverkets planeringsunderlag för gymnasial utbildning: Västmanland

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder kakor (cookies) och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka kakor som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för kakor

Här kan du välja vilka kategorier av kakor (cookies) som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English