Att söka jobb i Region Västmanland
När du söker ett jobb hos oss går din ansökan igenom ett antal steg. Här kan du läsa om vad som händer med din ansökan, hur vi gör urvalet och hur du får besked.
För oss är det viktigt att rekrytera rätt person till varje tjänst. Därför använder vi en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Det betyder att vi fokuserar på de erfarenheter, kunskaper och personliga egenskaper som krävs för att lyckas i rollen.
Vi strävar efter att vara en inkluderande arbetsplats och välkomnar alla sökande, oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Hos oss är det din kompetens som avgör.
Din ansökan blir en allmän handling
Vi är en offentlig verksamhet, därför diarieförs din ansökan när den kommer in till oss. Det innebär att den blir en allmän handling. Det betyder att vem som helst kan begära ut den, utom i de fall där sekretess gäller, exempelvis vid skyddad identitet.
Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i vårt rekryteringssystem ReachMee, kontakta rekrytering@regionvastmanland.se
Bekräftelse på din ansökan
När vi har mottagit din ansökan får du alltid en bekräftelse.
Om din ansökan kommer in för sent
Rekryterande chef, tillsammans med rekryteringskonsult, bedömer om en ansökan som kommit in för sent kan tas med i urvalsprocessen.
Om du ångrar dig
Om du vill dra tillbaka din ansökan kan du själv göra det genom att logga in i ReachMee eller kontakta rekrytering@regionvastmanland.se
Urval och intervju
Vi utgår från tjänstens kravprofil när vi gör urvalet. Rekryterande chef ansvarar för att välja ut kandidater som bäst matchar tjänsten.
I de flesta fall kallar vi ett mindre antal kandidater till intervju. Under intervjun bedöms dina kvalifikationer, det vill säga dina erfarenheter, dina kunskaper och dina personliga egenskaper i förhållande till tjänstens kravprofil. Vi strävar efter att genomföra intervjun i en liten grupp för att skapa en trygg och professionell miljö.
Referenstagning
Vi kontaktar referenser för de kandidater som bäst uppfyller kravprofilen. Vi ber vanligtvis om två till tre referenser, varav minst en bör vara en tidigare chef eller arbetsledare.
Så får du besked om tjänsten
- Den som erbjuds jobbet får muntligt besked av rekryterande chef
- Kandidater som varit på intervju får muntlig återkoppling
- Sökande som inte gått vidare till intervju får besked via e-post
Om vi avbryter rekryteringen
Om vi avbryter rekryteringsprocessen informerar vi alla sökande.
Viktiga kontroller vid rekrytering
För att säkerställa en trygg och säker arbetsmiljö genomför vi vissa kontroller under rekryteringsprocessen:
- Identitetskontroll – Alla kandidater som kallas till intervju behöver styrka sin identitet genom att visa upp en giltig identitetshandling (pass eller nationellt ID-kort utfärdat av Polismyndigheten).
- Belastningsregister – Om du söker en tjänst inom psykiatrin eller en verksamhet där du har direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, kommer vi begära utdrag ur Polisens belastningsregister.
- Yrkeslegitimation – För tjänster som kräver yrkeslegitimation kontrollerar vi din behörighet i Socialstyrelsens register över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP) innan vi kan erbjuda dig anställning.
Dessa kontroller är en del av vårt ansvar för att skapa en trygg arbetsplats för både medarbetare och patienter.
Din upplevelse är viktig
Vi vill att vår rekryteringsprocess ska vara en positiv upplevelse för dig som kandidat. Därför ber vi om din feedback genom korta enkäter i början och slutet av processen. Dina synpunkter hjälper oss att utveckla och förbättra vårt arbetssätt – så att vi kan skapa en ännu bättre rekryteringsupplevelse för alla.